Tomislav Mostečak: ALU Kalendar 2007

Instalacija 17.01.2007. - 31.01.2007. Čitaonica i Galerija VN Tomislav Mostečak
KALENDAR ZA 2007.

Škola kao institucija, čak i kada se radi o slobodoumnoj umjetničkoj akademiji, sadrži razne restrikcije. Jedna od tih restrikcija je potpuno poricanje seksualnosti unutar vlastitih zidova. I to nije jedina ustanova – zapravo sve moćne ustanove - samostani, bolnice, sudovi, knjižnice kroz svoje diskurzivne prakse, još od 19. stoljeća prezentiraju seksualnost kao pred-diskurzivni fenomen, koji stoga predstavlja "tajnu" našeg bića (Foucault), temelj naše individue, koji treba strogo kontrolirati. Tabu seksualnosti postaje najsloženiji kad je povezan s obrazovnim ustanovama koje pohađaju djeca, mladi ljudi – oni koji još nisu završili obrazovni proces i prema tome nemaju kruh u rukama.

Upravo stoga kalendar Tomislava Mostečaka, koji prikazuje fotografije dvanaest izazovnih nagih djevojaka nije običan kalendar s golim ženama, kojeg bi, da se poslužimo stereotipom, poželio svaki automehaničar. Naime taj je student Akademije likovnih umjetnosti snimio svoje kolegice u raznim pozama i u raznim klasama na akademiji. Buduće umjetničke zvijezde mijese glinu, slikaju, izrađuju grafike ili obrađuju kamen pomoću strojeva i alata, a ono što fotografije čini začudnim je činjenica da te djevojke nisu odjevene u svoju uobičajenu radnu uniformu, već nage, sa svojim uobičajenim alatom, poziraju foto aparatu.

Čitav projekt Tomislava Mostečaka može se povezati s knjigom fotografija "Sex Machines" koju je izradio poznati fotograf Timothy Archibald. On je fotografirao strojeve za seks u njihovom prirodnom okružju – u dnevnim sobama njihovih vlasnika. Začudnost tih fotografija proizlazi iz neobičnog spoja svakodnevnih cvjetnih tapeta i istrošenih sofa u odnosu na high–tech seksualno pomagalo. Također ni modeli koji demonstriraju pomagalo nisu tipični "cool" mišićavi mladi manekeni, već obični ljudi – pretili, ostarjeli, neatraktivni.

To nije slučaj sa kalendarom Tomislava Mostečaka koji je pun sve odreda zavodljivih mladih djevojaka. Ali Mostečak se kao i Archibald poigrava tabuom u ljudskim glavama i upravo radi prisustva tabua te fotografije su začudne. U ovom slučaju ambijent školske ustanove omogućuje polaznicima škole njihovu seksualnost.

Olga Majcen