Marijan Crtalić: Sadašnjost povijesti
Sadašnjost povijestiCilj mog projekta Nevidljivi Sisak, kojim se bavim zadnjih pet godina, rehabilitacija je kulturne baštine grada Siska. Radom na projektu, intimnije sam počeo doživljavati kompleksnu društveno-političku pozadinu navedene problematike.
U fazama realizacije i dizajniranja postava, dokumentarističku kombinatoriku slaganja statističko-činjeničnih podataka, trudio sam se oživjeti svojim osjećajem-stavom o proučavanoj građi, odnosno događanjima koji su sve to proizveli. Istraživanje i razvoj komunikacijsko-izložbenih alata bazirao sam na razgovoru, pregledavanju i prikupljanju arhivskih materijala (fotografije, dokumenti itd.) te fotografiranju i snimanju ljudi, a naročito današnjeg stanja prostora i objekata koji su mi služili kao okosnica za razvoj priče. Daljnjim postupcima obrade, nastojao sam kreirati sintezu faktografije i osobnog doživljaja.
Komunikaciju između mene, projekta i javnosti, pokušavam oživjeti i mojim neizlagačkim aktivnostima, pogotovo nastupima u medijima i sl. Vremenom su, iz svih tih akcija, u prvi plan počeli izbijati sve osjetljiviji problemi vezani, ne samo za sisačku kulturu i stanje grada, već i za cjelokupno društveno-političko stanje u kojem živimo. U tom kontekstu je i sisačka priča, kao odraz općeg sustava vrijednosti, puno razumljivija široj publici.
U najnovijem ciklusu Sadašnjost povijesti, probao sam napraviti kreativni korak dalje i vizualizirati danas uobičajen pogled na radnika i njegova prava uspoređujući ga s ponudom načina života koji mu nudi državni aparat. Slobodnije rečeno, navedeni aparat doživljavam kao dotrajali i pokvareni birokratski mehanizam, a radnike kao hipereksploatiranu tržišnu živu vagu bez prava i identiteta. Od nekadašnjeg društveno-političkog brenda, radnička klasa je pretvorena u ismijani relikt socijalizma zabilježen na crno-bijelim fotografijama, a radnik je postao duh, odnosno sjećanje na čovjeka koji je „nekad“ izgradio sve što mu je „danas“ oduzeto u stvarnom svijetu izgrađenom po lokalnom kriminalnom modelu privatizacije i pretvorbe.
Marijan Crtalić
Životopis
Rođen sam 8. svibnja 1968. godine u Sisku. Diplomirao sam slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 1992. godine. Živim i radim u Zagrebu i Sisku. Nakon studija počinjem istraživati medije poput videa, fotografije, performansa i sl. Moj rad proizlazi iz odnosa prema samome sebi i interakcije s vlastitom okolinom. Smjer u kojem se moj rad razvija – dokumentarističko ili simboličko obrađivanje određene materije – ovisi o iskustvu koje proživljavam u određenom prostorno-situacijskom kontekstu. Naprosto, različite situacije proizvode različite vrste izraza, od analitičko-istraživačkog pristupa do intuitivno-emotivne, manje ili više simboličke umjetničke reakcije.
No, bez obzira na izvore interesa, zajednički nazivnik kojim pokušavam uokviriti sve svoje aktivnosti je socijalno, angažirano propitivanje i umjetnička (re)akcija koja teži kritičkom rasvjetljavanju određenih društvenih problema, a pogotovo onih u čijim sjecištima se i sam nalazim. Izlagao sam samostalno te na brojnim skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu: Sloveniji, Srbiji, Albaniji, Austriji, Italiji, Makedoniji, Rumunjskoj, Češkoj, Francuskoj, Njemačkoj, Egiptu, Turskoj, Bugarskoj, Bosni i Hercegovini, Mađarskoj, Poljskoj, Libanonu, SAD-u. Dobitnik sam nagrade T-HT/MSU, Zagreb, 2010., nagrade publike Fibula film festivala, Sisak, 2009., 26. salona mladih, Zagreb i AICA-e na 36. zagrebačkom salonu, 2001., nagrade 1. salona mladih Siska, 2000.
KONTAKT:
crtalic@hotmail.com
+385 98 511 605
Ruđera Boškovića 38, 44 000 Sisak