Damir Očko: Vrt
Umjetnički rad Damira Očka počinje kao zaigrani i često ironični eksperiment čiji cilj je izazvati neku promjenu u formi ili odnosima. Njegovu intervenciju možemo doživjeti kroz tu preobrazbu (odnosno jukstapoziciju ili mutaciju) a ona izaziva naše razumijevanje određene forme ili odnosa kao takvih.Za svoju izložbu u Galeriji VN pod nazivom Vrt, Očko je osmislio travnati prekrivač unutar galerijskog prostora. Pritom je ukazao na činjenicu da je manipulacija prirodom svojevrsna "replascape" – strategija koja koristi auru prirodnog i familijarnog kako bi prikrila mehaniku sintetički komponiranog. Instalaciju je dovršio pomoću malenih brežuljaka s uzgojenim cvijećem koji inteligentno i preciznošću bajke podcrtavaju apsurd situacije. Njegova strategija je bila izmanipulirati pejzaž u kojem je pojam prirode – ideološki inverzan par pojmu kulture – pretvoren u proizvod. Također je predstavio svojevrsnu urbanu ne-intervenciju u gradskom zelenilu. Umjetnik je izveo eksperiment puštajući travu u parku bez podrezivanja, da slobodno raste i supostoji tijekom trajanja izložbe.
Ove neobične preobrazbe podsjećaju na naš odnos s prirodom i zemljom, na našu mogućnost kontroliranja okoliša, te zavodljivu prirodu arhitekture. Mi postuliramo ideju vrta kao ekstenziju naše zatvorene egzistencije i potrage za "beskrajnom unutrašnjošću". U unutrašnjem prostoru Očkova trava ublažava naš kritički sud, maskirajući inače hladnu institucionalnu arhitekturu novom vrstom prirode - one koja sada postoji kao "oneprirođena" forma.
Umjetnik nas podsjeća da živimo u doba u kojemu je sve mutiralo u nadprirodnu kompozitnu strukturu koja se kreira u trenutku uspostavljanja kontrole nad organičnom materijom. Kao rezultat toga mi više (zauvijek) ne znamo što je proizvod prirode. No, zahvaljujući Damiru Očku, imamo barem jedan privremeni misaoni pejzaž maskiran u romantičnu sliku.
Olga Majcen