Petra Mrša: Nova škola
Nova škola“Divlja su i magična, kao da dolaze s nekog drugog planeta”, reći će o djeci Nan Goldin, američka fotografkinja koja je u svojim poznatim slide-projekcijama iznosila vlastitu i tuđu intimu uobličenu u drame što su se nerijetko zbivale između četiri kućna zida, od kupaonice do kuhinje. Autorica poznata po snapshot skicama boemštine 70-ih i 80-ih godina prošlog stoljeća, tijekom tri desetljeća fotografirala je djecu svojih prijatelja i znanaca: ona su tema njezine “dječje balade” iz ciklusa Fire Leap.
Petra Mrša, poput svoje slavne kolegice, u ciklusu Nova škola fotografskim aparatom prati dječaka iz njoj bliske obitelji: trogodišnjaka Lovru, i njegovu mamu Ivu. No, nije samo magnetska pojava djeteta u njegovu carstvu, koloristički izražajnom i nijansiranom interijeru, ono što povezuje ta dva ciklusa: to je prije svega razotkrivanje psihičkih stanja malih bića, i vizualno bilježenje njihova odnosa s najbližima. Tako dječaka i njegovu mamu pratimo kroz svakodnevne aktivnosti kroz koje se u najranijoj dobi učvršćuje veza između roditelja i djeteta i uvodi odgoj: kupanje, spavanje, igra, hranjenje. U toj njihovoj bliskosti i povezanosti, osim ostalih članova obitelji koji su i doslovno u drugom planu, naslućuje se i prisustvo treće osobe: Lovrine sestrice koja će doći na svijet za vrijeme nastanka ovog fotografskog ciklusa. Dolaskom još jednog djeteta, fina struktura odnosa između Lovre i njegove mame dodatno se uslojava, a time, posljedično i čitanja ponuđenih nam dječakovih raspoloženja i reakcija.
Prema riječima same autorice, Lovrina, iznimno posvećena, mama Iva, odgajala ga je u duhu što se opire još uvijek prisutnim tradicionalnim navadama i metodama naših baka. Sve je vrijeme pratila najsuvremenije priručnike u kojima se zagovara odgoj djece bez fizičkog kažnjavanja i prisile te davanje djetetu digniteta odrasle osobe. Petra će Lovru opisati kao zahtjevnog i iznimno zanimljivog dječaka, pokretača niza događaja u svojoj neposrednoj blizini. No da li i kako tu energiju nadzirati i usmjeravati odgojem, posebno kada se njegovoj i maminoj idili pridruži treća osoba?
Na izložbi su fotografijama pridružena dva audiozapisa. Jedan daje skicu iz života obitelji – razgovor između Lovre i mame sa sestricom i tatom u pozadini, na mekom i čakavskom dijalektu i u prisnom, toplom obiteljskom okruženju. Drugi zapis pak donosi razgovore s majkama u kojima ih autorica ispituje o lepezi odgojnih metoda, od tradicionalnih do najsuvremenijih, unoseći u to i uvriježena pitanja o roditeljstvu, od praktičnih problema rasta zubića do skoro pa svjetonazorske dvojbe treba li različito odgajati žensku i mušku djecu. Glasovi koji dolaze iz slušalica nisu sugestivni glasovi koji navode na poštivanje ili podrivanje simboličkog sustava, čak i kada prenose opća mjesta, zablude i istine: u njima titra sumnja i neizvjesnost.
Slobodu na kojoj djeci zavidi, i koja je, između ostalog, predmet njezina promatranja, Nan Goldin objašnjava time što ona još nisu društveno uvjetovana i što javno mogu vikati i nesputano ispoljavati svoje osjećaje. Nerežirane fotografije obiteljskog okruženja daju naslutiti konvencije koje će mali Lovro usvojiti učenjem i one koje svojim djelovanjem razbija i čini bespotrebnima. Rođenje sestrice slutnja je kraja te potpune slobode: Lovro će, u dobi kada se očekuje da djeca usvoje osnove materinskog jezika, podijeliti brigu i za novu članicu obitelji, a njegovom će se učenju kroz igru pridružiti i učenje kroz skrb i poučavanje.
Jasna Jakšić
Životopis:
Petra Mrša je rođena u Rijeci 1985. godine. Diplomirala je sociologiju na zagrebačkom Filozofskom fakultetu i psihologiju na Hrvatskim studijima. Nakon toga upisuje Akademiju dramske umjetnosti, smjer snimanje. Godine 2011. na festivalu Rovinj Photodays pobjeđuje u kategoriji “Akt”, a sljedeće godine dobiva posebno priznanje za mlade autore. Imala je jednu samostalnu izložbu i sudjelovala na desetak skupnih (Muzej za umjetnost i obrt, Muzej grada Zagreba, ULUPUH, Mali salon, K.U.N.S, ASA Art Gallery, Greta). Predstavljena je na stranicama suvremene hrvatske fotografije. Na prvom zagrebačkom Open showu govorila je o svom projektu Nova škola.
Kontakt:
098 232 821
petramrski@gmail.com
http://www.croatian-photography.com/hr/intro/petra-mrsa