Lala Raščić: A Load From the Inside – Reviewed

Izložba 04.10.2012. - 19.10.2012. Čitaonica i Galerija VN Lala Raščić
A Load From the Inside – Reviewed
 
Zaboravljanje i omaške, kojima se u navjećoj mjeri bavi Freudova Psihopatologija svakodnevnog života, osnovni su mehanizmi na kojima Lala Raščić gradi svoj video performans A Load From the Inside – Reviewed. U fotografije Edmunda Engelmana, snimljene neposredno pred odlazak obitelji oca psihoanalize iz austrijske prijestolnice, umjetnica digitalnom montažom upisuje vlastiti lik koji se računalnom animacijom u fotografsko svjedočanstvo prikrada poput  uspomene pokrivalice iz djetinjstva. Lik autorice je kostimiran i počešljan u skladu s razdobljem, tridesetim godinama prošloga stoljeća, no njezin je prodor u radni i životni, svakodnevni prostor Sigmunda Freuda sve samo ne diskretan i neprimjetan. Tome, dakako, pridonosi dimenzija autoričina lika u rasponu od figurice do ljudske osobe, ali prije svega njezin nastup kodiran u formi gega i burleske. 
 
U svom nastupu pred fotografskim kulisama Lala Raščić pokušava zauzeti potencijalno mjesto ljudskog lika, “ispuniti” navodno prazna polja prisvojena sjećanja, ali to svjesno radi iznimno nespretno. Toliko nespretno, da režijom gega budi sjećanje na komičare iz razdoblja nijemog filma, poput Bustera Keatona ili braće Marx. Fizički ekspresivan geg, nametljivo, u dugoj proceduri pokušaja i pogrešaka, nastoji uglaviti kostimiranog uljeza/performericu u povijesne fotografije. No, njezino je usklađivanje s okolinom mukotrpno: ta koreografija pokušaja i promašaja istodobno podsjeća na geg i mehanicistički prikaz ljudskog tijela iz nadrealističke tradicije, ali i razotkriva neke elemente dugotrajnog postupka digitalne obrade i montaže: nekada je utiskivanje likova u digitalni ili fotografski okoliš složeno i nepredvidljivo poput njihova upisa u ljudsko sjećanje. S druge strane, fantazmatska figura koja se prikrala namjesto kakve tetke, dadilje ili mramorne Venere, aludira na nešto ranije spiritističke fotomontaže i na vrijeme kada je fotografski aparat trebao posvjedočiti postojanje bića nevidljivih ljudskom oku. Tada je vjera u nadmoć tehnike i svevideće oko fotografskog objektiva morala ustuknuti pred ljudskom imaginacijom i, posljedično, svjesnom i nesvjesnom prefabrikacijom stvarnosti.
 
Omaška, zaborav ili simptomska radnja u ranijim radovima Lale Raščić nerijetko kriju ključ za odgonetku narativa. Tako se u neo-noirovskoj zavjeri Sve je povezano (2007.) mafijaški šef odaje omaškom, dok se u  tehničkom otklonu i neusklađenosti slike i zvuka u autoričinoj interpretaciji legendarne radiodrame Sorry Wrong Number (2006.) prefigurira nemoć tehnologije pred stvarnom pogibelji. No, ključno pitanje nije otkriti “tko je to učinio” već gdje se skrivaju iskliznuća u formalnom ili narativnom tkanju i na kojim sve mjestima prosijava stvarnost. Mehanizmi zabune, pogreške u čitanju, zaboravljanja i pogrešnog sjećanja zahvalni su u izgradnji eliptičnih narativnih konstrukcija.
 
Uz niz primjera iz vlastite analitičke prakse, ali i iz doživljaja bliskih osoba u Psihopatologiji svakodnevnog života, Freud navodi i nekoliko književnih primjera omaški, zaboravljanja i simptomatskih radnji, stavljajući ih u istu razinu s narativima iz “stvarnog života”. Mehanizam umjetničke konstrukcije i mehanizam nesvjesnog gotovo da se služe istim sredstvima, samo iz različitih pobuda. Možda je konačni ishod toliko sličan zbog prirode pisanog ili govornog iskaza, koji u prepričavanju i izlaganju, usmenom, pismenom ili vizualnom, poštuje opis zbivanja koja su se odrazila na psihički svijet osoba i u velikoj ih mjeri vodila upravo prema ordinaciji i ležaju reproduciranom na Engelmanovim fotografijama.
Jasna Jakšić
 
 
cv
Lala Raščić je likovna umjetnica rođena u Sarajevu 1977. Boravi i radi u Zagrebu, Sarajevu i New Orleansu. Akademiju likovnih umjetnosti je završila u Zagrebu. Izlagala je na mnogim samostalnim i grupnim izložbama. U svom radu se koristi nizom umjetničkih medija: od slikarstva, kiparstva do videoinstalacija. Od 2005., za video ili uživo, izvodi tekstove koje često sama piše. Recentnije izložbe uključuju Stericher Herbst u Grazu; Spaces, CAC u New Orelansu; A View From the Inside, Sigmund Freud Museum u Beču; Izloženosti, Spa Port u Banja Luki i Prospect 1.5 u New Orleansu. Boravila je kao gostujuća umjetnica na Rijksakademie u Amsterdamu; Cité des Arts, u Parizu; Platform Garanti u Istanbulu i Kultur Kontakt u Beču. Dobitnica je nagrade Zvono u BiH 2006. i prve nagrade T-HT natječaja 2007.

www.lalarascic.com
 
Impressum:
Lala Raščić, 2011.
A Load From the Inside – Reviewed
 
Video: Ivan Slipčević i Lala Raščić
Tehnička podrška: Ivan Marušić – Klif
Produkcija: Sigmund Freud Museum, Beč
Zahvale: Tanja Tauchhammer, Danilea Finzi, Peter Pakesch, Inge Scholz-Strasse


Lala Raščić: A Load From the Inside – Reviewed