Igra go i umjetna inteligencija
Prva tribina ovogodišnjeg ciklusa Eppur si muove održana je u srijedu, 28. veljače 2018. u 19 sati u Galeriji Kupola Gradske knjižnice.Igra go najstarija je misaona igra na svijetu koja se više od 4000 godina igra s nepromijenjenim pravilima. Pravila su tako jednostavna da je igru moguće naučiti za pet minuta, a broj mogućih pozicija i kombinacija je neizmjerno velik. U šahu je računalni program DeepBlue tvrtke IBM pobijedio svjetskog prvaka Garija Kasparova 1997. godine. U igri go računalni program AlphaGo tvrtke Google DeepMind pobijedio je svjetskog prvaka točno 20 godina kasnije. Dok je DeepBlue bio tipičan računalni program, DeepMind je razvio sustav tzv. "uske umjetne inteligencije" kao jedno od najvažnijih znanstvenih dostignuća u 2016. godini, o kojem su objavljeni članci u vrhunskim znanstvenim časopisima. Početkom prosinca 2017. godine objavljen je računalni program AlphaZero, koji je - bez uobičajenog "kopiranja" ljudskog iskustva - u vrlo kratkom roku akumulirao znanje ("naučio") o tri tipične misaone igre (šah, shogi i go) i pobijedio sve postojeće specijalizirane računalne programe. Kakva je veza između igre go, geodezije, kartografije, informatike i filozofije? Zašto je go, "kralj misaonih igara", bio idealan primjer za razvoj inovativnih računalnih programa? Kakva je budućnost razvoja umjetne inteligencije u ostalim domenama ljudske djelatnosti? Kakav će utjecaj na naše živote imati umjetna inteligencija? To su pitanja na koja će odgovoriti tribina "Igra go i umjetna inteligencija".
Urednik i voditelj:
prof. dr. sc. Damir Medak, redoviti profesor u trajnom zvanju na Katedri za geoinformatiku Zavoda za geomatiku Geodetskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, redoviti član Akademije tehničkih znanosti Hrvatske, glavni urednik časopisa Geodetski list, trenutačno obnaša dužnost dekana Geodetskog fakulteta u drugom mandatu. Damir Medak je majstor FIDE u šahu, tajnik Hrvatske igo udruge, voditelj projekata "Go - igra koja nas uči razmišljati" (2016/2017.) i "Go - igra (bez) granica" (2017/2018.), koje financira Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske te projekta "Misaona igra go u Knjižnicama grada Zagreba", koji je u 2017. godini financirao Grad Zagreb.
Sudionici:
izv. prof. dr. sc. Jan Šnajder, Zavod za elektroniku, mikroelektroniku, računalne i inteligentne sustave Fakulteta elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu. Jedan je od naših vodećih stručnjaka za obradu prirodnog jezika, teme iznimno značajne za područje umjetne inteligencije. Dostignuća na polju igre go i šaha zauzimaju značajno mjesto u skriptama profesora Šnajdera iz kojih studenti FER-a uče o umjetnoj inteligenciji.
http://www.zemris.fer.hr/~jan/
Luka Perušić, magistar filozofije i doktorand, asistent na Katedri za etiku Odsjeka za filozofiju i Centru za integrativnu bioetiku Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, tajnik je Hrvatskog bioetičkog društva, izvršni urednik časopisa "Filozofska istraživanja" i "Synthesis philosophica" te izvršni urednik biblioteke Filozofska istraživanja. Radio je na različitim projektima u industriji interaktivne multimedije, osobito na računalnim igrama te je s tim područjem djelatnosti ostao u suradničkom odnosu. U kontekstu tribine "Igra go i umjetna inteligencija" govorit će o interakciji tehnologije i humanosti.
http://www.ffzg.unizg.hr/filoz/luka-perusic-asistent/
Prijedlozi za čitanje:
- Adams, D. Vodič kroz Galaksiju za autostopere. Zagreb : Zagrebačka naklada, 2004.
- Bratko, I. Prolog programming for artificial intelligence. Harlow <etc.> : Addison-Wesley, 2001.
- Brookshear, J. ; Glenn, Brylow, D. Računalna znanost : pregled. Zagreb : Dobar plan, 2016.
- Clarke, Arthur C. 2001: Odiseja u svemiru. Zagreb : Izvori ; Opatija : "Otokar Keršovani", 1993.
- Dick, Philip K. Bladerunner : sanjaju li androidi električne ovce? Zagreb : Zagrebačka naklada, 2000.
- Fairbairn, J. Invitation to Go. Oxford : Oxford University Press, 1977.
- Gardner, H. ; Kornhaber, Mindy L. ; Wake, Warren K. Inteligencija : različita gledišta. Jastrebarsko : Naklada Slap, <1999?>.
- Gibson, W. Neuromancer. Zagreb : Naklada Lukom, 2001.
- Griffin, T. The art of LEGO mindstorms EV3 programming. San Francisco : No Starch Press, 2014.
- Hofstadter, Douglas R. Čudnovata petlja sam ja. Zagreb : Izvori, 2009.
- Kaku, M. Fizika budućnosti : kako će znanost oblikovati ljudsku sudbinu i naše svakodnevne živote do 2100. godine. Zagreb : Mate, 2011 [i.e.] 2012.
- Lem, S. Solaris. Zagreb : AGM, [2004?].
- Majorinc, K. Moćan koliko je god moguće : glavne ideje Lispa u McCarthyjevom periodu. Zagreb : Multimedijalni institut, 2015.
- Marinović, R. Inteligentni sustavi za poučavanje. Zagreb : Hrvatska zajednica tehničke kulture, 2004.
- Mechanical bodies, computational minds : artificial intelligence from automata to cyborgs / edited by Stefano Franchi and Güven Güzeldere. Cambridge, Mass. ; London : MIT Press, 2005.
- Mišljenčević, D. ; Maršić, I. Umjetna inteligencija. Zagreb : Školska knjiga, 1991.
- Mozak i um - trajni izazov čovjeku / uredili Mislav-Stjepan Žebec ... [et al.]. Zagreb : Institut društvenih znanosti "Ivo Pilar", 2006.
- Ogrizek Biškupić, I. ; Banek Zorica, M. Web-tehnologije. Zaprešić : Visoka škola za poslovanje i upravljanje s pravom javnosti "Baltazar Adam Krčelić", 2014.
- Penrose, R. Carev novi um : razmišljanja o računalima, razumu i zakonima fizike. Zagreb : Izvori, 2004.
- Penrose, R. Veliko, malo i ljudski um : s kritikama Abnera Shimonya, Nancy Cartwright i Stephena Hawkinga. Zagreb : MISL, 2008.
- Računala, mozak i ljudski um : zbornik tekstova iz teorije umjetne inteligencije i kognitivne teorije / uredili Nenad Miščević, Nenad Smokrović. Rijeka : Izdavački centar Rijeka, 2001.
- Tadić, M. Jezične tehnologije i hrvatski jezik. Zagreb : Ex libris, 2003.
- Silver, D. Mastering the game of Go with deep neural networks and tree search. // Nature. (2016) ,529; 484-489. https://storage.googleapis.com/deepmind-media/alphago/AlphaGoNaturePaper.pdf
- Silver, D. Mastering the game of Go without Human Knowledge. // Nature. (2017) ,550; 354-359. https://deepmind.com/documents/119/agz_unformatted_nature.pdf
- https://en.wikipedia.org/wiki/Go_(game)
- https://en.wikipedia.org/wiki/AlphaGo
- https://www.alphagomovie.com/
- https://www.architektur-aktuell.at/news/hochhaus-herrengasse-eine-neue-installation-von-gregor-eichinger
- http://www.higou.hr
- https://www.facebook.com/gogamehr/
- https://www.fer.unizg.hr/predmet/arhiva_2019_umjint/literatura
Pogledajte video:
Pogledate prezentacije:
Pogledajte fotografije:
Igra go i umjetna inteligencija