Moda_migracije_identiteti
autorska koncepcija: Jasminka Končićautorski tim: Duje Kodžoman, Jasminka Končić
modni dizajneri: Damir Begović, Mateja Bosek, Ana Krgović, Marko Petrić
Migracije kao društveni proces praćen dinamičnim i raznolikim kulturološkim promjenama sve su češća tema koju možemo iščitati u kolekcijama suvremenih modnih dizajnera. Njihova asocijativna povezanost s pojmovima asimilacije, adaptacije i integracije, a u novije vrijeme i s pojmom multikulturalizma, kao vida poželjne politike poticanja različitosti, primjećujemo kao primijenjene oblikotvorne i konceptualne obrasce u osmišljavanju modnih rješenja velikih modnih kuća, ali i u projektima mladih modnih dizajnera. Budući da moda i odijevanje nisu izolirani fenomeni već stoje u uzročno posljedičnoj vezi s vremenom, društvom i kulturama u kojima se pojavljuju, možemo reći da migracije i prostorna pokretljivost ljudi utječu na oblike odjevne pokretljivosti pri čemu se kontakti s drugim kulturama ogledaju u transformativnom karakteru načina svakodnevnog odijevanja, ali i u konceptualnom karakteru suvremene mode. Koncepcijom izložbe Moda_migracije_identiteti kroz radove četvero mladih modnih dizajnera nastoji se prikazati specifičan odnos mode odijevanja i fenomena migracija pri čemu je posebno apostrofirao pitanje (ne)mogućnosti očuvanja nacionalno zadanog identiteta.
Kolekcija EX-vonia Damira Begovića inspirirana je visokom modom kao personifikacijom blagostanja Zapada te slavonskom narodnom nošnjom kao oblikom memorije na autorovo podrijetlo. Kolekcija je bazirana na unikatnim i jedinstvenim tehnikama koje su vezane za slavonsko brodsku nošnju i odijevanje poput zlatoveza i tehnike stakalaca koje dizajner reinterpretira jezikom suvremenog modnog dizajna. Potaknuta aktualnom migracijskom situacijom, propadanjem dizajnerova rodnog kraja EX-vonia nedvosmisleno komunicira fenomen trenutne situacije u zemlji. Za razliku od Damirova dominantno naglašenog intimističkog pristupa problemu migracija, Mateja Bosek u kolekciji Rebellious Silence fokus istraživanja postavlja na propitivanje uloge estetskih i etičkih elemenata odijevanja istočnih kultura u kontekstu zapadnoeuropske kulture. Odjevnim rješenjima dizajnerica postavlja pitanja održivosti identiteta, pripadanja i nepripadanja te globalizacije kao prijetnje kulturnim i nacionalnim identitetima zapadnog kruga. Rebellious Silence propituje paranoidan doživljaj estetskih obilježja istočnih kultura i imigranata na zapadnom teritoriju nerijetko shvaćen prijetnjom domicilnim kulturnim i nacionalnim identitetima.
Kolekcija The Invisible Path dizajnerice Ane Krgović nastala je kao rezultat istraživanja interkulturalnosti i migracijskih tokova između afričkog i europskog kontinenta. Dizajnerica u fokus istraživanja stavlja sredozemnu rutu kao jednu od najsmrtonosnijih migracijskih ruta. Pogibeljnost apostrofira upotrijebljenim vodootpornim tekstilijama te simboličnim krugom asocijativno povezanim s pojmom kretanja i metaforom pojasa za spašavanje. S jedne strane možemo reći da su odjevni oblici Ane Krgović koloristički intenzivni te hibridiziranim tekstilnim uzorkom subsaharskih predjela te kao takvi predstavljaju alarmantni poziv u pomoć. Isto tako, s druge strane može se iščitati da upotrijebljeni jaki koloristički kontrasti u oblikovanju odjeće govore o sudaru kultura kao polaznoj točci te prostoru novih mogućnosti i pozitivnih interakcija.
U radu Multaka: Muzeji kao prostor međukulturnog dijaloga Marko Petrić dokumentira problem integracije sirijskih i iračkih izbjeglica u njemačko društvo. Iako obrazovan u području modnog dizajna, Marko Petrić za ovaj projekt ne izrađuje odjeću već mu pristupa medijski. U sklopu projekta Multaka: Muzej kao mjesto susreta, sirijske i iračke izbjeglice dobivaju mogućnost izobrazbe za muzejske vodiče kako bi vodstvo kroz izložbe u berlinskim muzejima izbjeglicama bilo dostupno na njihovom materinjem jeziku. Uz edukativnu ulogu, muzeji ovim projektom imaju integrativni karakter djelujući kao spojna veza između zemalja porijekla izbjeglica i njihovog novog privremenog ili trajnog doma, tj. zemlje domaćina, približavajući im kulturalni kontekst života u novoj zemlji.
Damir Begović (1991.) diplomirao je na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 2018. godine. Član je modnog dvojca TWINS, a od 2019. godine radi kao asistent dizajner u Varteksu. Izlagao je na skupnim i samostalnim izložbama iz područja modnog dizajna za što je više puta nagrađivan (2019. TTF- nagrada za umjetnički i izvannastavni doprinos, 2018. Rektorova nagrada-posebno priznanje, 2018. HDD posebno priznanje na Izložbi hrvatskog dizajna 1819, 2018. TSRC – najbolji istraživački rad u kategoriji student, 2018. DIPMOD_4 – najbolja diplomska kolekcija, 2018. pobjednik je međunarodnog natjecanja iD Emerging Designer Show, 2013. Elle style awrad-nagrada za najbolje mlade dizajnere (TWINSI), 2012. pobjednik 7. Modnog ormara).
Kontakt: damir.begovicc@gmail.com
Mateja Bosek (1992.) diplomirala je modni dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 2018. godine. Izlagala je samostalno i grupno na tematskim izložbama iz područja modnog dizajna (2019. Odyssey.M.162., 2018. Izložba hrvatskog dizajna, 2016. Zagreb Design Week). Modne kolekcije uspješno je predstavila na modnoj reviji u sklopu Mercedez-Benz Fashion Week 2017. u Budimpešti kao finalistica međunarodnog modnog natjecanja Gombold Ujra 2017. te na reviji DIPMOD_4 u Zagrebu 2018. godine. Po završetu diplomskog studija odradila je internship za Study New York Re:Source Library u New Yorku, a nakon toga nastavlja svoju praksu kao asistent dizajner za G-III Apparel Group, New York.
Kontakt: mateja.bosek@gmail.com
Ana Krgović (1994.) diplomirala je modni dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu 2020. godine. Njegujući suvremeni pristup u dizajnu, dizajnerica istražuje vezu između psihologije boja i semiotike, što rezultira snažnom vizualizacijom identiteta. U svom stvaralaštvu se bavi problematiziranjem socijalnih, psiholoških i kulturoloških pojava. Sudjelovala je na nekoliko grupnih izložbi i modnih revija (Lodz Young Fashion 2019.) te je dobitnica nagrade BigSEE Fashion Design Award, Ljubljana za 2020. godinu.
Kontakt: ana.krgovicc@gmail.com
Marko Petrić (1990.) magistrirao je Art in Kontext na Universität der Künste Berlin te modni dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Djeluje u području modnog dizajna, teorije i antropologije mode te konceptualnih umjetnosti i modnog performansa. Surađivao je sa Berlin Fashion Week, Mikser Belgrade, Museum für Islamische Kunst, Museum für Kommunikation, Galerie Wedding - Raum für zeitgenössische Kunst i dr. Dobitnik je nekoliko nagrada i priznanja (2015. Rektorova nagrada Sveučilišta u Zagrebu, 2015. Young Balkan Designers, 2015. Gombold Ujra Budapest, 2016. Izložba hrvatskog dizajna). Izlagao je na dvije samostalne i preko dvadeset skupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Član je KW Instituta za suvremenu umjetnost u Berlinu i Balkanske dizajnerske mreže (BDN). Radi i živi u Berlinu.
Kontakt: markpetric90@gmail.com