Julije Gaisbacher: One Day You Will Miss Me
Galerija Spot / Galerija VN / Živi atelje DKIzložba Julije Gaisbacher "What remains!?" ("Što ostaje!?") objedinjuje istraživanja koja je austrijska umjetnica provela u drugim gradovima i nastavlja provoditi u Zagrebu, a u kojima se posvećuje urbanom razvoju i promjenama koje se događaju u javnim prostorima gradova. Nastojeći zahvatiti brojne složene razine problema na koje je naišla, osobito otpora koje civilni sektor iskazuje prema pojedinim događajima, autorica u mediju fotografije bilježi vlastita zapažanja. Djelujući u području digitalne fotografije, snimke koristi kao “sirov” materijal kojim eksperimentira u postupku tiskanja, uvodeći u izložbene instalacije i druge materijale. Iz njih gradi privremene instalacije koje na izvjestan način sublimiraju njezin proces razmišljanja i istraživanja. Izložba obuhvaća dva ciklusa: u Galeriji VN izložena je serija posvećena drastičnoj transformaciji Beograda ("One Day You Will Miss Me"), dok je u Galeriji Spot predstavljen materijal koji je nastao za vrijeme njezina istraživanja zagrebačkih urbanističkih i arhitektonskih okolnosti i odnosa prema javnom prostoru (osobito se to odnosi na kontroverzni i srećom neostvaren projekt “Zagrebački Manhattan”). U tu svrhu, umjetnica izlaže fotografsku dokumentaciju koju je prikupila i koju je moguće iskoristiti za promišljanje drastičnih promjena u gradskim četvrtima kojima svjedočimo posljednjih godina.
U suradnji sa Živim ateljeom DK priredili smo izložbu Srđana Veljovića, fotografa i konceptualnog dokumentarista iz Beograda. Njegov ciklus pod nazivom "Osamdesete" posvećen je problemu identiteta i načinima kako se on iskazuje tokom vremena u različitim političkim formacijama. Serija fotografija nastala je između 1983. i 1985. godine u novobeogradskom Bloku 45, takozvanom “Naselju Sunca” koje je realizirano kao utopistički, biopolitički projekt izveden u vrijeme zalaska jugoslavenskog socijalizma. Taj se projekt danas može smatrati utopijskim, a definirala ga je scena mlade generacije koju prate ove fotografije. U to vrijeme stvoreni su uvjeti odrastanja generacije koja se iz današnje perspektive čini visoko privilegiranom. Na jednoj razini, ove fotografije možemo promatrati i kao dokument odrastanja jedne od posljednjih bezbrižnih generacija SFRJ, posebno u svjetlu nastupajućih devedesetih.
Nekad smatran gradskom četvrti industrije, vojske, stanovanja i obrtničkih manufaktura, Črnomerec se danas posve drugačije percipira. Stoga se nužno postavljaju pitanja što je Črnomerec bio i što je on danas te koje je uvide moguće izvršiti kako bi se – primarno kroz medij fotografije (ali uz uključivanje i drugih medija) – te kroz niz programskih sadržaja osvijestio ovaj gradski prostor, simbolički u njega upisujući osobna iskustva te preuzimajući ona iz prošlosti. Kvartovski objektiv pokrenut je 2019. godine u suradnji Ureda za fotografiju s Galerijom VN i Živim ateljeom DK, a cilj multidisciplinarnog projekta je uočiti i oblikovati sadržaje grada, pozitivno utjecati na značenje povijesnih, emocionalnih i drugih sačuvanih slika kako bi se potaknula pozitivna promjena odnosa prema prostoru koji nas okružuje.
U odabiru aktivnosti osobita pozornost polaže se na javni prostor, a referentna iskustva moguće je prenijeti i na druge gradske četvrti, pa i na druge gradove. To znači da se kontekst Črnomerca ne razvija isključivo kroz prizmu kvartovske ekskluzivnosti, nego i kroz odnose koji se uspostavljaju u širem gradskom tkivu, uz prepoznavanje i kontekstualizaciju posrednih međusobnih utjecaja.
Programske aktivnosti Kvartovskog objektiva zamišljene su za različite korisnike, bez obzira na porijeklo, društveni status, obrazovanje, generacijsku i/ili druge vrste pripadnosti, a sadržaji su otvoreni za kritička preispitivanja i inicijative koje proizlaze iz izravne komunikacije s publikom. Na taj način korisnicima se omogućuje da pomoću sadržaja u kulturi izriču svoje mišljenje o problemima i razlozima koji su do njih doveli, dok ih se zamišljanjem i predlaganjem novih sadržaja aktivno uključuje u dijalog o aktualnim kvartovskim i gradskim pitanjima kao što su planiranje, razvoj, okoliš, različitost, marginaliziranost, kulturna produkcija. Kvartovski objektiv potiče pozitivne društvene promjene, usvajanje kulturnih navika te ukazuje na potrebu promišljanja i sudjelovanja u kulturnim sadržajima, s ciljem odgajanja novih generacija korisnika i kreatora budućih programa. Programski sadržaji su besplatni za sve korisnike.
Rad Ureda za fotografiju omogućen je sredstvima Zaklade Kultura nova, Ministarstva kulture i medija RH i Grada Zagreba, a realizacija izložbi Julije Gaisbacher omogućena je uz financijsku podršku Austrijskog Kulturnog Foruma.