Rebecca Merlic i Željko Beljan - Truth is a Forgotten Memory
Truth is a Forgotten Memory zidnjaku pristupa kao odrazu i materijalizaciji društvenog stanja i pamćenja. Rekreirajući zidnjake u dvama sferama, fizičkoj i virtualnoj, njihova se relevantnost iznova aktualizira, a povijesni se kontekst interpolira sadašnjicom. Zidnjak od zaborava čuva „podatke o društvenim promjena – odnosu među spolovima, braku, stupnju higijenske prosvijećenosti, modi pa čak i o političkim prilikama”, navodi Muzej Brodskog Posavlja čija je zbirka poslužila kao polazište rada. Umjetnički je proces započeo 3D skeniranjem zbirke te prikupljanjem na njima izvezenih poslovica.Skenirane oblike autori digitalno modificiraju čime stvaraju rješenja za digitalnu verziju, dok se za onu fizičku iste oblike otiskuje na tekstil kojega se potom veze. Tekstualne forme prenesene su u autoregresivni jezični model koji koristi duboko učenje kako bi proizveo vlastiti, čovjeku blizak tekst. Modelu Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) prepušteno je generiranje novih narodnih mudrosti temeljenih na spomenutim poslovicama te frazama i terminima ustaljenim tijekom pandemije. Prepuštajući se tako digitalnim alatima, kao što smo to revno činili u periodu u kojemu je i sam život bio sveden tek na virtualne reprezentacije i replikacije, jedne se moralno upitne vrijednosti zamjenjuju drugima. Tradicionalne, uvriježene ili jednostavnije, suštinski stereotipne prikaze i poslovice sada se izmješta u prostor (većinski) jednakih stereotipa, prostor videoigara.
Veze dvaju vremena, iskustava i stvarnosti dodatno se prepliću materijalima veza: tradicionalnim voštanim papirom i nitima Pantonine boje 2022. godine „Very Peri”, fenomenima etnologije i suvremene pop kulture. Znamenito je i da su ovi zidnjaci izvezeni s obje strane čime se krši običaj, no transponira glitch iz digitalne u fizičku domenu; ustvrđujući kako je teže promijeniti pogled nego li transformirati medij prijenosa podataka.
(iz teksta Mihaele Zajec i Josipa Zankija)