O neophodnom radu
IZLOŽBAO neophodnom radu
Kader Attia, Fokus grupa, Adelita Husni-Bey, Hana MiletićKustosice: Ana Dević & Ana Kovačić
Produkcija i organizacija: WHW
Izložba tematizira koncepte brige i reparacije, naglašavajući njihovu ključnu ulogu u današnjem svijetu, posebice u okviru dekolonijalnih i kolektivnih praksi. Umjetnici i umjetnice s izložbe bave se temama rada, dekolonizacije i reparacije stvaranjem novih imaginarija. Izložba iznova definira te koncepte kroz dijalog, istražujući kako umjetnički angažman može doprinijeti rastakanju nepravednih struktura neoliberalnog rasističkog patrijarhata.
[⚙️] Izložba je nazvana po radu Adelite Husni-Bey On Necessary Work (O neophodnom radu) nastalom u suradnji sa sindikalno organiziranim medicinskim sestrama iz SAD-a i Danske 2021. tijekom pandemije Covida-19. Adelita Husni-Bey je talijansko-libijska umjetnica i pedagoginja s interesom za anarho-kolektivizam, politički teatar i pravnu antropologiju. O neophodnom radu prati malu skupinu sindikalno organiziranih medicinskih sestara koje sudjeluju u radionici na kojoj se raspravlja o društvenom konceptu „nužnog rada“ i promišlja kako su zdravstveni sustav i sindikati reagirali na krizu. Radionicu i vlastitu svakodnevicu snimale su mobitelima, a čitav proces dio je završnog rada.
[⚙️] Umjetnica Hana Miletić inspiraciju pronalazi u dugoj obiteljskoj tradiciji ručnog rada, a svoju umjetničku praksu razvija prvenstveno na temelju ručno tkanih tekstilnih radova. Tkanje, koje zahtijeva vježbu, vrijeme, brigu i pozornost, omogućuje joj da formulira nove odnose između rada, razmišljanja i emocionalne sfere, kao i da se odupre određenim ekonomskim i društvenim okolnostima (primjerice, ubrzanom načinu života, standardizaciji i sl.). Izložba obuhvaća radove iz serije ručno rađenih tekstilnih predmeta pod nazivom Materijali (2022.) koja istražuje i mapira preostale proizvođače tekstila i proizvodne pogone u Rijeci, od kojih su mnogi nestali zbog neoliberalnih tržišnih uvjeta.
[⚙️] Kader Attia multidisciplinarni je umjetnik koji crpi iz proživljenih iskustava dvaju različitih kulturnih identiteta: alžirskog i francuskog. U svojoj praksi koristi poetske i skulpturalne instalacije kako bi istražio dalekosežne emocionalne posljedice kulturne hegemonije Zapada i kolonijalnih sustava moći na nezapadne subjektivitete. Na izložbi je njegov film The Object’s Interlacing (2020.), koji pokreće dijalog s različitim akterima na temu povrata afričkih kulturnih artefakata koji su nasilno premješteni u zapadno vlasništvo tijekom ere povijesnih kolonijalizama.
[⚙️] Umjetnički kolektiv Fokus grupa u svom radu nastoje uspostaviti kritički okvir za interpretaciju umjetničkog, ekonomskog i političkog okruženja. U svom umjetničko-istraživačkom projektu Vedute iz palače privilegirane tvrtke Trsta i Rijeke (2018. - 2024.) istražuje povijesnu uključenost grada Rijeke u globalnu ekonomiju koja je počivala na izrabljivanju robova. Smještena u najstarijoj austrougarskoj šećerani, osnovanoj sredinom 18. stoljeća u Rijeci, serija "idealiziranih" pejzaža nepoznatih slikara sadrži prikaze robova. Ove slike, poznate kao Vedute Ideate, rijedak su prikaz rasnog robovskog rada unutar Austro-Ugarskog Carstva. U ovoj, recentnoj iteraciji projekta, nazvanoj Muzejski rezovi (2024.), Fokus grupa propituje reprezentaciju kolonijalne povijesti kroz prizmu novog postava Muzeja grada Rijeke.
OKRUGLI STOL
Ka dekolonijalnim perspektivama
Fokus grupa, Dr. sc. Sanja Horvatinčić, Dr. sc. Josipa Lulić, Ema Makarun, Lujo Parežanin; moderacija: Petra Šarinutorak, 7.5.2024. u 18 sati
[⚙️] Okrugli stol Ka dekolonijalnim perspektivama dio je nove iteracije rada Fokus grupe. Fenomen ispuštanja veza kolonijalizma i prosperiteta grada Rijeke, odnosno njihovih fragmentarnih interpretacija, poslužit će kao temelj za širu problematizaciju suvremenih izložbenih praksi te kao podstrek raspravi o važnosti dekolonijalnog čitanja muzejskih kolekcija i uvriježenih povijesno-umjetničkih narativa s ovih prostora. Sudjeluju: Fokus grupa, Dr. sc. Sanja Horvatinčić, Dr. sc. Josipa Lulić, Ema Makarun, Lujo Parežanin; moderacija: Petra Šarin. Okrugli stol održat će se netom pred otvorenje izložbe, u 18 sati, također u Galeriji VN.
[⚙️] Okrugli stol dio je diskurzivnog programa Povijest umjetnosti i društva: razgovori o odrastu, dok su projekcije Kadera Attie i Adelite Husni Bey dio filmskog i video programa Ekologije skrbi: novi savezi. Izložba je realizirana u okviru suradničkog projekta Care Ecologies u kojem sudjeluju WHW, G&A Mamidakis Foundation i State of Concept Athens and Idensitat.
Program su podržali: Gradski ured za kulturu i civilno društvo, Hrvatski audiovizualni centar (HAVC), Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Program Kreativna Europa Europske unije, Zaklada Kultura nova