Besmrtnost
Izložba
11.12.2018. - 14.01.2019.
Knjižnica Novi Zagreb
Početak događanja: 18:00 sati
Ismeta Sedlovski
ISMETA SEDLOVSKINajpoznatija je hrvatska slikarica koja slika ebru tehnikom. Tu je istočnjačku tehniku slikanja na vodi naučila i usavršavala u Turskoj. U Hrvatskoj je priredila niz samostalnih izložbi te održala više javnih radionica ebru slikanja. U svome radu nadahnuta je religijskom tradicijom i predajom kao i velikim ostvarenjima drevnih ebru slikara čija je djela upoznala na svojim brojnim putovanjima. Aktivna je članica Hrvatsko-turske udruge prijateljstva.
Povodom izložbe ebru-slika Ismete Sedlovski
Čarolija ebru umjetnosti stoljećima stanuje u Turskoj, danas tek malobrojnima poznata i po svojim dalekoistočnim počelima. Tajna njene mistične privlačnosti leži u neponovljivosti slike, a visoko poštovanje stečeno u okviru tradicija islamske umjetnosti u nepresušnim mogućnostima cvjetne i geometrijske ornamentike. Skučen izbor podloge na papir i svilu čini je ekskluzivnom no daje joj mogućnost lakšega posredovanja i prikazivanja. Ebru je također i bespoštedan za umjetnika kad je riječ o doživljaju u oku promatrača. Naime, promatrač i bez velike naobrazbe lako može prepoznati koliko je umjetnik vičan teškim tehnikama i vješt u razradi motiva.
Zagonetne dubine ebru slika moguće je doživjeti samo minuncioznim i dugotrajnim gledanjem igre linija. Zato predlažem da svakoj slici posvetite dužnu pažnju i dovoljno vremena kako biste mogli uroniti u višedimenzionalni prostor razrađene boje i razdjelnih vitica.
Ismeta Sedlovski najistaknutija je hrvatska ebru slikarica. Njeno istraživanje ebrua uporno je i možda je tek negdje na pola puta (što jamči nova uzbuđenja svakom sljedećom izložbom) ali ono u čemu prednjači i po čemu se razlikuje od ostalih hrvatskih ebru majstora (i onih koji to nastoje postati) jest duhovnost kojom pristupa i tehnici i poruci. Jer bez te duhovnosti ne može se doprijeti do stvarne i duboke mistike ebrua. Jedino tako cvjetni motivi mogu zračiti džennetskom ljepotom, a češljevi doista izgledati kao harfe koje bi svakoga časa mogle pustiti zvuk.
Goran Beus Richembergh
EBRU SLIKARSKA TEHNIKA
Ebru je umjetnost slikanja na površini vode. Porijeklo ove umjetnosti je u drevnom kineskom bojenju papira u svijetu poznatijem pod japanskim imenom suminagaši, što znači plutajuća tinta. Tom tehnikom se raspršivanjem ili kapaljkom po površini vode nanose tinte, a slika se prenosi i stabilizira polaganjem papira na površinu vode s koje se tinte lijepe na papir. Drevnim putem svile suminagaši dolazi do Irana, gdje umjetnici počinju koristiti razne druge vrste boja i materijala. Ovdje ebru dobiva naziv. Po jednom tumačenju, ime dolazi od perzijske riječi ebri, što znači oblak. Drugo tumačenje kaže da naziv dolazi od perzijske složenice abi-ru, što znači lice vode. Slika je to, dakle, koju sama voda oblikuje.
U Iranu su se za izradu ebrua koristile prirodne biljne i mineralne boje kao i one na bazi ulja. Iranci su u ebru umjetnost uveli miješanje vode sa smolama kako bi se povećala gustoća vode i tako se na njoj lakše slikalo. Dolaskom u Tursku, na područje Osmanskog carstva, ebru slikarstvo stječe svoju konačnu formu i klasifikaciju. (…)
Svojim pionirskim djelom u nas, Ismeta Sedlovski nas uvodi u dinamičan i živi svijet ove drevne umjetničke tradicije prožete stvaralačkom radošću i duhovnim iskustvom.
Mr. sc. Senad Nanić