Djeca umjetnici
Herbert Read, povjesničar umjetnosti i borac za dječja prava, smatrao je da čovjek ne može sebe otvoriti svijetu niti se svijet bez umjetnosti može otkriti čovjeku. Read također smatra da bi umjetnost trebala biti temelj obrazovanja. Vrlo je važno kontinuiranim likovnim odgajanjem od rane vrtićke dobi pa do završetka osnovnog školovanja djecu osposobiti za vizualno percipiranje, logično zaključivanje i samostalno kreativno razmišljanje. Pogrešno se smatra da je sposobnost likovnog izražavanja rezervirana samo za „talentirane“ pojedince. „Dugotrajna istraživanja psihologa, pedagoga, likovnih umjetnika-estetičara i sociologa dokazala su da svako dijete ima potencijalne mogućnosti za likovno izražavanje i oblikovanje… Sposobnost ruke i vještina prstiju u različitim likovnim aktivnostima izražavanja i oblikovanja ovise o stupnju razvijenosti intelektualnih i emotivnih sposobnosti učenika odnosno stečenih iskustava i razvijena likovno-estetskog senzibiliteta.“ (Roce, 1981) Činjenica je da živimo u vremenu dominacije vizualne kulture. Slike su svuda ono nas (fotografija, film, video, TV, kompjuter, internet). U komunikološkom smislu moć slike u prvom je planu. Slika ima središnju ulogu u našim životima, a vizualni jezik postao je univerzalno sredstvo komuniciranja. Roditelji, školski sustav te javnost u cjelini sve su svjesniji značaja vizualnog obrazovanja i središnje uloge umjetnosti u obrazovanju. Neki psiholozi smatraju da je savršeni oblik vizualne slike opažaj i da je najvažnije kod djece razvijati sposobnost gledanja, tj. sposobnost da vlastitim iskustvom prikupljaju informacije o svijetu (V. Turković) Čovjek crta od prastarih vremena. Svatko od nas može crtati, čak i oni koji nisu naučili čitati i pisati. Crtež je, naime, oduvijek bio elementarni oblik slikovnog izražavanja. Umjetničko obrazovanje proširuje mogućnost spoznaje svijeta, služeći se pritom jezikom koji obogaćuje sve ljude na najdubljoj i esencijalnoj razini. A kad je riječ o likovnoj umjetnosti, likovna je pismenost, nedvojbeno, jednako važna koliko i lingvistička. (V. Turković) Likovne aktivnosti kod djece također potiču i osjećaj samopouzdanja, jer za dijete završetak njegova osobnog likovnog rada predstavlja veliko zadovoljstvo. Likovni odgoj i obrazovanje unapređuju osobni i društveni razvoj. Vrlo je važno da djeca osnovnoškolskog uzrasta steknu sposobnost služiti se crtežom kao funkcionalnim sredstvom za zorno predočavanje svojih misli, želja i ideja u budućem životu i zanimanju.
Vlasta Pastuović Aleksić, mag.lik.umj.
Voditeljica tečaja crtanja i slikanja za djecu, mlade i odrasle
www.vlastaart.hr