Geografija straha_6: Darko Šimičić "Strah
Predavanje
31.05.2022. - 01.06.2022.
Knjižnica Silvija Strahimira Kranjčevića
Početak događanja: 19 sati
Galerija Prozori
Predavanje Darka Šimičića i projekcija filma Ivana Faktora „Das Lied ist aus“ (2002.)
Predavanje će se fokusirati na primjere iz povijesti likovnih umjetnosti koji vizualiziraju osjećaj straha. Uz neke primjere srednjevjekovnih slika s prikazima posljednjeg suda ili plesa mrtvaca, posebna pažnja posvećena je opusu velikog norveškog slikara Edvarda Muncha (1863. – 1944.) gdje su osjećaji straha, tjeskobe i neizvjesnosti snažno izraženi. Njegovo najpoznatije djelo Krik (1893.) simbolizira mračna teška vremena koja je Munch proživio dok se suočavao s mentalnom bolešću i traumom te je njegov pokušaj da kroz umjetnost racionalizira i objasni svoje iskustvo.
Njemački ekspresionistički umjetnici koristili su vizualnu distorziju kako bi prikazali unutarnja previranja, strahove i želje u turbulentnoj društvenoj situaciji prvih decenija 20. stoljeća. Slikari kao što su Ernst Ludwig Kirchner (1880. – 1938.) i Ludwig Meidner (1884. – 1966.) u portretima, dramatičnim prizorima s gradskih ulica ili apokaliptičnim pejzažima snažnim potezima jarkih boja iskazuju vlastito emocionalno stanje u vrijeme oko Prvog svjetskog rata. U nekim drugim djelima, nastalim na prijelazu iz 20. u 21. stoljeće, umjetnici kao što su Felix Gonzalez-Torres (1957. – 1996.) ili Jeremy Deller (r.1966.), strah, tjeskobu i gubitak prezentiraju u formi kolektivnog događanja, radikalne geste ili delikatne manipulacije banalnim objektima.
Završni dio izlaganja posvećen je suvremenom multimedijskom umjetniku Ivanu Faktoru (r.1953.). Njegov interes je usmjeren prema filmskim eksperimentima koji se šire u medije fotografije, instalacije i performansa. U svojim filmovima Faktor je često kao inspiraciju i integralni dio koristio filmove njemačko-američkog ekspresionističkog režisera i scenarista Fritza Langa (1890 – 1976.). U vrijeme žestokih ratnih razaranja Osijeka, grada u kojem umjetnik i danas živi, nastaju djela u kojima se dokumentarni prizori uništenja, koja se dešavaju pred očima umjetnika, isprepleću s referencama na Langove filmove u tjeskobnom sučeljavanju vremenski i prostorno udaljenih događaja.
U filmu Das Lied ist aus (2002.), koji će biti prikazan nakon predavanja, umjetnik je spojio ratne dokumentarne snimke Osijeka iz 1991. godine sa zvučnim zapisom Langovog filma M: Eine Stadt sucht einen Mörder (1931.). U tom klasičnom trileru Lang prikazuje strahovanja stanovnika jednog grada u kojem masovni ubojica djece pokušava izbjeći potjeru. Naslov filma istovjetan je naslovu šlagera koji interpretira Marlene Dietrich i čija je snimka zvučna podloga odjavnoj špici Faktorovog filma. Za ovaj film umjetnika je inspirirao i film Blade Runner (1982., režija: Ridley Scott), jer se osvrćući se na materijal snimljen za vrijeme rata osjeća kao replikant koji nema pravo na sjećanje.
.......................................................................................................................................................................................................
Njemački ekspresionistički umjetnici koristili su vizualnu distorziju kako bi prikazali unutarnja previranja, strahove i želje u turbulentnoj društvenoj situaciji prvih decenija 20. stoljeća. Slikari kao što su Ernst Ludwig Kirchner (1880. – 1938.) i Ludwig Meidner (1884. – 1966.) u portretima, dramatičnim prizorima s gradskih ulica ili apokaliptičnim pejzažima snažnim potezima jarkih boja iskazuju vlastito emocionalno stanje u vrijeme oko Prvog svjetskog rata. U nekim drugim djelima, nastalim na prijelazu iz 20. u 21. stoljeće, umjetnici kao što su Felix Gonzalez-Torres (1957. – 1996.) ili Jeremy Deller (r.1966.), strah, tjeskobu i gubitak prezentiraju u formi kolektivnog događanja, radikalne geste ili delikatne manipulacije banalnim objektima.
Završni dio izlaganja posvećen je suvremenom multimedijskom umjetniku Ivanu Faktoru (r.1953.). Njegov interes je usmjeren prema filmskim eksperimentima koji se šire u medije fotografije, instalacije i performansa. U svojim filmovima Faktor je često kao inspiraciju i integralni dio koristio filmove njemačko-američkog ekspresionističkog režisera i scenarista Fritza Langa (1890 – 1976.). U vrijeme žestokih ratnih razaranja Osijeka, grada u kojem umjetnik i danas živi, nastaju djela u kojima se dokumentarni prizori uništenja, koja se dešavaju pred očima umjetnika, isprepleću s referencama na Langove filmove u tjeskobnom sučeljavanju vremenski i prostorno udaljenih događaja.
U filmu Das Lied ist aus (2002.), koji će biti prikazan nakon predavanja, umjetnik je spojio ratne dokumentarne snimke Osijeka iz 1991. godine sa zvučnim zapisom Langovog filma M: Eine Stadt sucht einen Mörder (1931.). U tom klasičnom trileru Lang prikazuje strahovanja stanovnika jednog grada u kojem masovni ubojica djece pokušava izbjeći potjeru. Naslov filma istovjetan je naslovu šlagera koji interpretira Marlene Dietrich i čija je snimka zvučna podloga odjavnoj špici Faktorovog filma. Za ovaj film umjetnika je inspirirao i film Blade Runner (1982., režija: Ridley Scott), jer se osvrćući se na materijal snimljen za vrijeme rata osjeća kao replikant koji nema pravo na sjećanje.
.......................................................................................................................................................................................................
O projektu Geografija straha:
Živimo u lošem svijetu u kojemu su ekonomske i socijalne krize postale normalnost, a sve veći stupanj egzistencijalnih ugroženosti, pandemija korona virusa, nedavni potresi i poplave, uključujući ne/brigu državne birokracije, aktivirali su strah, tjeskobu, jezu, paniku i prestravljenost kao pokretače naših svakodnevica. Budući da su strah, strepnje i nelagode duboki doživljaji koji nisu svodivi na empirijske klasifikacije i generalizacije, umjetnost je, možda više od drugih oblasti ljudskog djelovanja, osposobljena da govori o njihovim nijansama i ambigvitetima. Stoga projekt „Geografija straha“ nastoji kroz umjetničku građu detektirati neke društvene mehanizme i procese koji aktiviraju osjećaje straha, tjeskobe i panike i istražiti kako ti osjećaji postaju osnova za otpor ili javni iskaz. Kako živjeti, kako misliti i djelovati u lošem svijetu pri tom postaje etičko pitanje.
Projekt Geografija straha uključuje grupnu izložbu, filmsku projekciju, i diskurzivni program s nizom predavanja Darka Šimičića o tematiziranju straha u suvremenoj umjetnosti.
Program se odvija u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac.
Program je financiran sredstvima Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija RH.
Živimo u lošem svijetu u kojemu su ekonomske i socijalne krize postale normalnost, a sve veći stupanj egzistencijalnih ugroženosti, pandemija korona virusa, nedavni potresi i poplave, uključujući ne/brigu državne birokracije, aktivirali su strah, tjeskobu, jezu, paniku i prestravljenost kao pokretače naših svakodnevica. Budući da su strah, strepnje i nelagode duboki doživljaji koji nisu svodivi na empirijske klasifikacije i generalizacije, umjetnost je, možda više od drugih oblasti ljudskog djelovanja, osposobljena da govori o njihovim nijansama i ambigvitetima. Stoga projekt „Geografija straha“ nastoji kroz umjetničku građu detektirati neke društvene mehanizme i procese koji aktiviraju osjećaje straha, tjeskobe i panike i istražiti kako ti osjećaji postaju osnova za otpor ili javni iskaz. Kako živjeti, kako misliti i djelovati u lošem svijetu pri tom postaje etičko pitanje.
Projekt Geografija straha uključuje grupnu izložbu, filmsku projekciju, i diskurzivni program s nizom predavanja Darka Šimičića o tematiziranju straha u suvremenoj umjetnosti.
Program se odvija u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac.
Program je financiran sredstvima Grada Zagreba i Ministarstva kulture i medija RH.