Jessica Gobert: "Crtanje izostavljanjem"
"Crtanje izostavljanjem" je prikaz ilustracija Jessice Gobert prema tekstu Rujane Jeger, izvatku iz njezinog romana Darkroom, objavljenog od strane izdavača Knjiga u Centru u sklopu zbirke Vrata u Podrum. Ova slikovnica za odrasle pod nazivom Raspelo govori o trenutku odrastanja dječaka koji otkriva svoju seksualnost u specifičnom kontekstu Jugoslavije 1980-ih, miješajući religiju, komunizam i kulturnu pozadinu.
Tekst je vrlo izravan i grafičan, pa su vizuali trebali nadopuniti narativ umjesto da ga samo ponavljaju. Ilustracije nastoje imati mekoću, nježnu kvalitetu koja prikazuje ranjivost našeg protagonista i nesigurnosti koje dolaze u tom životnom razdoblju.
U vizualiziranje društvenog i političkog konteksta uloženo je puno istraživanja, budući da je ilustratorica francuskinja, a Jugoslavija 1980-ih bila joj je nepoznata. Svaki je detalj temeljen na dokumentaciji i arhivskim slikama, poput tapeta, postera, Dinamovih suvenira, Kraševih limenki i tradicionalne čipke iznad televizora. Prisutan je i generacijski jaz između religioznih baka i komunističkih roditelja. Dekoracija je zamišljena da odražava te generacijske razlike i mentalitet. Pažnja na detalje ide sve do omota pornografskih časopisa, koji su svi iz tog razdoblja.
Cilj ilustracija bio je sakriti ono što je rečeno u tekstu. Postoji gotovo svetogrdni aspekt u priznanju glavnog lika svojim prijateljima. S gledišta ljudi oko njega, njegovo seksualno buđenje nešto je što treba sakriti od društva. Dodajući tome religiozni simbol raspela, činilo se da je najlogičniji odgovor na tekst prikazati samo ono što bismo trebali vidjeti. Sram koji mladi lik osjeća naglašen je odsustvom određenih elemenata.
Vrlo je malo religijskih elemenata u knjizi, raspelo je sveprisutno kroz cijeli narativ i već je "prikazano" na svoj način. Religiozne konotacije dolaze kroz trokutaste kompozicije, imitirajući velike religijske slike poput Rubensova Podizanja križa i Botticellijeve Apellove klevete.
Seksualni aspekt prisutan je s pornografskim časopisima, koji naizgled predstavljaju protagonistove želje, ali ne i ono što on zapravo želi, a što je skriveno iza vrata kupaonice.
Ilustratorica je izabrala da se ovaj tekst ilustrira izostavljanjem ključnih elemenata i privlačenjem oka na odsutnost te stvaranjem kontrasta s tekstom kako bi se reflektirali sram i tajnovitost koje naš protagonist osjeća. Tekst je ispričan iz perspektive odrasle osobe koja se osjeća sigurnom, koja je prihvatila i razumjela tko je. Vizuali reflektiraju njegovo mlado ja, koje je u nemiru i skrivanju.
Tekst je vrlo izravan i grafičan, pa su vizuali trebali nadopuniti narativ umjesto da ga samo ponavljaju. Ilustracije nastoje imati mekoću, nježnu kvalitetu koja prikazuje ranjivost našeg protagonista i nesigurnosti koje dolaze u tom životnom razdoblju.
U vizualiziranje društvenog i političkog konteksta uloženo je puno istraživanja, budući da je ilustratorica francuskinja, a Jugoslavija 1980-ih bila joj je nepoznata. Svaki je detalj temeljen na dokumentaciji i arhivskim slikama, poput tapeta, postera, Dinamovih suvenira, Kraševih limenki i tradicionalne čipke iznad televizora. Prisutan je i generacijski jaz između religioznih baka i komunističkih roditelja. Dekoracija je zamišljena da odražava te generacijske razlike i mentalitet. Pažnja na detalje ide sve do omota pornografskih časopisa, koji su svi iz tog razdoblja.
Cilj ilustracija bio je sakriti ono što je rečeno u tekstu. Postoji gotovo svetogrdni aspekt u priznanju glavnog lika svojim prijateljima. S gledišta ljudi oko njega, njegovo seksualno buđenje nešto je što treba sakriti od društva. Dodajući tome religiozni simbol raspela, činilo se da je najlogičniji odgovor na tekst prikazati samo ono što bismo trebali vidjeti. Sram koji mladi lik osjeća naglašen je odsustvom određenih elemenata.
Vrlo je malo religijskih elemenata u knjizi, raspelo je sveprisutno kroz cijeli narativ i već je "prikazano" na svoj način. Religiozne konotacije dolaze kroz trokutaste kompozicije, imitirajući velike religijske slike poput Rubensova Podizanja križa i Botticellijeve Apellove klevete.
Seksualni aspekt prisutan je s pornografskim časopisima, koji naizgled predstavljaju protagonistove želje, ali ne i ono što on zapravo želi, a što je skriveno iza vrata kupaonice.
Ilustratorica je izabrala da se ovaj tekst ilustrira izostavljanjem ključnih elemenata i privlačenjem oka na odsutnost te stvaranjem kontrasta s tekstom kako bi se reflektirali sram i tajnovitost koje naš protagonist osjeća. Tekst je ispričan iz perspektive odrasle osobe koja se osjeća sigurnom, koja je prihvatila i razumjela tko je. Vizuali reflektiraju njegovo mlado ja, koje je u nemiru i skrivanju.