Močvara u Radničkoj : vizualni identitet kultnog kluba
Jedan od najznačajnijih zagrebačkih alternativnih klubova, klub Močvara, osnovali su 1999. godine akteri tadašnje nezavisne glazbene scene u okviru Udruženja za razvoj kulture „URK“. Klub, čije djelovanje nije ograničeno samo na organizaciju glazbenih programa, već, po uzoru na kultnu Galeriju ESCE koju su potkraj 80-ih godina vodili Helena Klakočar i Damir Bartol Indoš ili nekadašnji MKC u Kopru koji je vodio Marko Brecelj, njeguje otvoren kulturno prosvjetiteljski pristup. U dvodecenijskoj povijesti, pored velikog broja koncerata svih mogućih i nemogućih žanrova, ostale su zabilježene i mnogobrojne kazališne i cirkuske predstave, filmske projekcije, književne tribine, predavanja i razno-razne radionice za stare i mlade. Močvara je oduvijek zahvaćala široko polje kulturnih događanja, ali uporno njegujući sklonost ka pravcima izvan dominantnih struja pa se s pravom može reći da je jedno od najznačajnijih, ako ne i najznačajnije žarište alternativne kulture u Zagrebu, a vjerojatno i u Hrvatskoj. Toj i takvoj Močvari primjeren je i specifičan vizualni identitet, kojemu se od samih početaka kluba posvećuje posebna pažnja. Osim jedinstvenih i neobičnih plakata, Močvara je dugi niz godina tiskala i vizualno upečatljive mjesečne programske knjižice s malim duhovitim stripovima. Za njih, kao i za velik dio Močvarinih plakata, zaslužan je zagrebački vizualni umjetnik Igor Hofbauer Hof. Njegova zanimljiva, groteskna, nadrealna i iščašena strip poetika uvijek je živo komunicirala s određenim bendom ili programom kojemu je ilustracija bila namijenjena. Toliko živo da su neki bendovi poželjeli imati naslovnice albuma s Hofbauerovim ilustracijama, a ubrzo je primijećen i priznat i u široj kulturnoj zajednici pa tako neka izdanja knjiga također nose ilustracije s Hofbauerovim potpisom. Osim njega, na Močvarinom vizualnom identitetu radili su ili još rade i brojni drugi likovni umjetnici, poput Ivana Erora i Milana Manojlovića Mancea i grafički dizajneri poput, Darka Kujundžića, Tomislava Vranića, ili pokojnog Ivice Baričevića, ali i čitav niz nešto mlađih autora kao što su Vanesa Matošević, Benjamin Beljan, Ena Jurov, Lovro Škiljić ili kolektiv This Town Needs Posters (Sven Sorić, Hrvoje Spudić).Svi oni zaslužni su za dojmljiv vizualni identitet Močvare, pun suvremenih i neobičnih urbanih motiva. Lucidna, groteskna, duhovita, stripovska, ponekad i provokativna ilustracija na plakatima, pulsira s bilom grada i svojom prisutnošću u gradskom prostoru, na zidovima zgrada čine i grad Zagreb bliskijim suvremenim svjetskim metropolama.
Vrijednost Močvarinih plakata priznata je i prepoznata i na svjetskoj razini. Više Močvarinih plakata uvršteno je u publikacije koje nude izbor najboljih koncertnih plakata, odnosno grafičkog dizajna u svijetu, poput „Handwritten: Expressive Lettering in the Digital Age“, autora Steven Hellera i Mirka Ilića te knjizi „The Art of Modern Rock: The Poster Explosion“, autora Paul Grushkina i Dennisa Kinga.
Na izložbi u Knjižnici Božidara Adžije predstavit će se izbor iz bogatog fundusa Močvarinih plakata i programskih knjižica i građe vezane uz njih. Također, bit će izložen i izbor knjiga, omota glazbenih albuma i stripova kojima je autor ili koautor Igor Hofbauer Hof, jedan od najznačajnijih kreatora Močvarinog vizualnog identiteta. Plakat za izložbu Močvara u Radničkoj izradila je močvarka Vanesa Matošević.
Popis plakata izloženih na izložbi „Močvara u Radničkoj“:
Koncert: Ne zhdali (1997.) – klub Gjuro 2 / layout Slipa konfidenca
Koncert Dull Schicksal (1997.) – klub Gjuro 2 / ilustracija Danijel Žeželj; layout Slipa konfidenca
URK-ova slušaonica na Filozofskom (1997.) / Igor Hofbauer
Koncert: Integrity, Paingod, This Side Up, 5 Minutes to Steve (1997.) – Mala sala Doma kulture u Ivanić Gradu / layout Ivica Baričević Bara
Koncert povodom otvorenja kluba Močvare : Zli bubnjari i Shamrock rovers (1999.) / ilustracija Igor Hofbauer; layout Ivica Baričević
Koncert: Darkwood dub (2000) / ilustracija Igor Hofbauer; layout Tomislav Turković
Koncert: The stroj, Zli bubnjari, Bast, Kampec Dolores, Brujači, Šumski, Miodrazi (2000) / ilustracija Igor Hofbauer; layout Marko Matošić
Koncert: Mance (2004.) / ilustracija Milan Manojlović Mance; layout Darko Kujundžić
Koncert: Šumski, Polja lavande (2003.) / ilustracija Ivan Eror; layout Marko Matošić
Ljetna kulturna groznica 2 – Karantena – Lazareti Dubrovnik (2003.) / ilustracija Igor Hofbauer; layout Darko Kujundžić
Koncert: mewithoutYou (2007.) / layout Darko Kujundžić
Koncert Knut Monno (2007.) / layout Tomislav Vranić Vrana
Galerija Močvara: Izložba plakata Slobodana Alavanje – Slobića : 5L081CH.6R4PH1C5: Krv, mrlje i kosturi / layout Slobodan Alavanja-Slobić
Koncert: T.I.G. (Telepathic International Group) (2021.) / layout Tomislav Vranić
Noć mračnog cirkusa 6 : zamrznuće (2022.) / layout Lovro Škiljić
Koncert: Senyawa (2022) / layout Danijel Badanjak
Koncert: Putan Club (2021.) / ilustracija Igor Hofbauer; layout Josip Bolonić
Koncert: Ponor, Sentence (2021.) / layout Slobodan Alavanja-Slobić
Koncert: Omni Selassi (2022.) / layout Darko Kujundžić
Koncert: The Pharmacy, The Marshmallow Notebooks (2013.) / layout Željka Tkalčec
Koncert: Kikagaku Moyo, Ono, dj bijeli zeko (2016.) / layout Krunoslav Nemčić RACOON
Koncert: Sheer Mag, The Celtoids, Cripple & Casino (2015.) / layout Lovro Škiljić
Koncert: Blake Schwarzenbach, Jan (Sad), Benchwarmers (2013.) / layout Ena Jurov
Koncert: Mother's Children, The Mandates, Thee Melomen (2015.) / layout Benjamin Beljan Žac
Koncert: Marinada, Šećeя, Ivan Judaš (2020) / Vanesa Matošević
Human Rights Film Festival (2020.) / ilustracija Igor Hofbauer, layout Dejan Dragosavac Ruta
Koncert: Gerard Van Herk (Deja Voodoo), Tombstone Hearts, Franjo Glušac (2010.) / layout Nero
Koncert: The Residents (2017.) / ilustracija Igor Hofbauer; layout Josip Bolonić
Koncert: Jonathan Richman (2005.) / Ilustracija Igor Hofbauer; layout Darko Kujundžić
Tricycle Trauma: Bosa (2022.) – Pogon Jedinstvo – Mala dvorana / layout Lovro Škiljić