Nevidljivi Zagreb

Izložba 23.05.2024. - 23.06.2024. Knjižnica Medveščak Odjel za odrasle, Trg žrtava fašizma 7 Damir Tiljak, Darija Šesto
Možemo li zaista vidjeti nevidljivo? Zapravo i ne: ono što možemo vidjeti je naša slobodna interpretacija nevidljivog. Ljudski vid reagira samo na jedan mali dio sveukupnog spektra elektromagnetnog zračenja. Senzor digitalnog fotografskog aparata može registrirati znatno šire područje. Standardni su aparati podešeni tako da simuliraju ljudski vid, snimaju samo vidljivi spektar. Uklonimo li im tehnološki nametnuto ograničenje da „vide“ kako mi vidimo, aparat može snimiti znatno više. Može snimiti i infracrveno i ultraljubičasto zračenje. Slika koju takav aparat snimi izlazi iz okvira našeg spoznajnog iskustva: boje, kontrasti i odnosi svjetla i sjene u potpunosti su nerealni. Međutim proces snimanja nije jednoznačan, gotovo nikad ne fotografiramo direktno, već prilikom snimanja koristimo različite filtre. Uz njihovu pomoć eliminiramo neke dijelove spektra, najčešće upravo onaj dio koji stvara standardnu percepciju slike, vidljivi dio ili barem njegov najveći dio.

Želimo li izaći iz okvira realnosti, realnost je potrebno ukloniti. Tako imamo filtre koji propuštaju samo infracrveno ili infracrveno i dio vidljivog: crveno, narančasto ili čak i žuto. Drugi pak filtri propuštaju ultraljubičasto, neki i dio ljubičastog i plavog, a neki filtri propuštaju samo nevidljivi dio: infracrveno i ultraljubičasto. Mogućnosti su brojne, kombinacije ograničene samo maštom i kreativnom senzibilnošću autora. Istu je scenu moguće prikazati na mnogo načina, a na autoru je, nikad jednostavan, izbor kako pristupiti procesu interpretacije. Fotografiranje aparatom punog spektra vizualna je avantura, put u neistraženo, kreativan uzlet mašte i konstantno preispitivanje odluka o odabiru uvjeta fotografiranja.

Na ovoj izložbi, u suradnji Knjižnice Medveščak i Galerije Vladimira Horvata, prikazan je široki spektar mogućih interpretacija nevidljivog, prema senzibilitetu autora u vrijeme fotografiranja te naknadnog dekodiranja informacija u postupku konverzije fotografije. Tako prikazanu sliku možemo vidjeti, ali ne baš u potpunosti razumjeti jer izlazi izvan okvira našeg iskustva i uobičajene vizualne percepcije.