Nika Oblak & Primož Novak (SI): A sada nešto sasvim drugačije 15
A sada nešto sasvim drugačije 15 / And Now For Something Completely Different 15
- kinetičke video instalacije -Koncepcija: KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse
Tehnologija je svuda oko nas. Digitalni uređaji, naprave i strojevi prodrli su u svaki aspekt svakodnevice. U svakom trenutku okruženi smo uređajima koji povezuju, mjere ili nadgledaju, nesvjesni ovisnosti i kontrole koja nam se tako nameće. Brzi razvoj tehnologije dovodi i do toga da ono što se danas smatra novim, sutra već može biti zastarjeli trend. Nove tehnologije redefiniraju način života i njegovu dinamiku, a zbog brzine kojom inovacije mijenjaju svijest povećava se potražnja i potreba za novim informacijskim i komunikacijskim tehnologijama, prividno u cilju poboljšanja, učinkovitosti i ubrzavanja životnog prostora.
Od sredine prošloga stoljeća tehnologija je zahvatila i umjetničku produkciju te u sprezi sa znanošću postala neizostavan smjer suvremene umjetnosti i umjetničkih praksi. Umjetnici se tehnologiji okreću iz nekoliko razloga – s jedne strane kako bi tehnološkim inovacijama i alatima unaprijedili svoj kreativni proces i putem različitih eksperimenata pomaknuli granice vizualnog stvaralaštva i percepcije, dok s druge strane tehnologiji pristupaju na kritički i subverzivan način, propitujući i dekonstruirajući posljedice tehnološkog napretka na društvo i društveno dobro.
Slovenski umjetnici Nika Oblak i Primož Novak u svom dugogodišnjem zajedničkom radu polaze upravo od potonjeg, koristeći se tehnologijom kao alatom za istraživanje različitih, prije svega onih najkontroverznijih aspekata suvremenog načina života: fizičkih i virtualnih granica i dvosmislenog odnosa stvarnosti i fikcije, konzumerističkog kapitalizma i njegovih posljedica, rutiniranog življenja te skepticizma prema nekritičkoj i prekomjernoj uporabi tehnologije.
Izložba A sada nešto sasvim drugačije 15 mali je presjek njihovog bogatog, skoro dvadesetogodišnjeg rada. Izložba predstavlja jednu video i tri kinetičke video instalacije nastale u razdoblju od 2011. do 2019. godine. Umjetnici se poigravaju i istražuju medij videa, koji u njihovim radovima pomiče statični okvir ekrana i ulazi u izložbeni prostor. Pomicatelj granice, Odakle dolazimo? Što smo? Kamo idemo?, Sizifove radnje i Vrisak odražavaju način na koji umjetnici pristupaju i koriste tehnologiju, kao svojevrsnom alatu za samorefleksiju. Uz veliku dozu humora i samoironije, radovi predstavljeni na izložbi na direktan i vizualno jako dojmljiv način ističu besmislice modernog života, ljude u kontinuiranim i mehaničkim radnjama koje ne vode naprijed nego na početak ili u krug, uhvaćene u globalni tehnološki spektakl kojem se sve teže oduprijeti.
➣ Pomicatelj granice, 2015.
kinetička video instalacija
ko-produkcija: MMCA Residency Changdong, Nacionalni muzej moderne i suvremene umjetnosti (Seul, Južna Koreja)
➣ Odakle dolazimo? Što smo? Kamo idemo?, 2019.
kinetička video instalacija
naručitelji: MMC Kibla (Maribor, Slovenija), ACC_R Asia Culture Center (Gwangju, Južna Koreja)
ko-produkcija: Aksioma (Ljubljana, Slovenija)
➣ Sizifove radnje, 2011.
kinetička video instalacija
➣ Vrisak, 2015.
video instalacija
naručitelj: Soulangh Artist Village (Tainan, Tajvan)
------------------------------------
Nika Oblak & Primož Novak (SI) zajedno rade od 2003. godine. U svojim radovima se bave problematikom suvremenih medija i seciraju vizualnu i lingvističku strukturu društva koje pokreće kapital. Radove su predstavili diljem svijeta, na festivalima i manifestacijama poput Sharjah bijenala (UAE), Japan Media Arts festivala, Tokio (JP), Istanbulskog bijenala (TR), Bijenala Cuvée u Linzu (AT), transmediala Berlin (DE), FILE-a Sao Paulo (BR). Oblak & Novak dobitnici su brojnih nagrada i potpora, uključujući nagradu CYNETART Award (DE), ACC_R Creators in Lab Grant, Asia Culture Center (KR), posebno priznanje na WRO Bijenalu (PL), nagradu White Aphroid koju dodjeljuje MMC KIBLA (SI) i posebno priznanje Rihard Jakopic, najvažniju nacionalnu nagradu za vizualne umjetnosti u Sloveniji.