R e D
Ideja izložbe ReD je putem posebno dizajniranih plakata postavljenih u najprivatniji javni prostor tematizirati problem izbjeglica i izbjeglištva. Izložba je izvorno bila postavljena u unutrašnjosti jedinica javnog gradskog prijevoza u Zagrebu, Splitu, Osijeku, Dubrovniku i Zadru u razdoblju od 7. do 28. lipnja 2020. godine.Udruga Festival suvremenog židovskog filma Zagreb i UNHCR Hrvatska ponovno su pripremili angažirani umjetnički projekt kojim će se tematizirati položaj izbjeglica u svijetu te posebice u Hrvatskoj. Prema službenim podacima UNHCR-a trenutno je u svijetu preko 70 milijuna prisilno raseljenih osoba, od kojih se preko 85 posto nalazi u zemljama u razvoju. Tijekom Domovinskog rata u Hrvatskoj je utočište pronašlo 400 tisuća izbjeglica iz Bosne i Hercegovine, a pritom se država skrbila i za vlastitih 500 000 tisuća prognanika. Upravo ta veza nedostaje u javnom diskursu kao katalizator solidarnosti i empatije za ljude koji danas prolaze slične traume s kojima su se suočavali mnogi stanovnici ovih prostora prije samo četvrt stoljeća. Od 2004. god. kada je na snagu stupio Zakon o azilu do danas je u Hrvatskoj odobrena zaštita za 920 izbjeglica, uglavnom iz Afganistana, Iraka i Sirije.
Cilj ove izložbe je putem posebno dizajniranih plakata senzibilizirati, odnosno potaknuti dijalog o položaju izbjeglica, ali i o tome kako se sami, svjesno ili nesvjesno, odnosimo prema „njima“ - kroz direktan kontakt, odnosno promišljajući i razgovarajući o njima. Ključ izložbe ReD su dizajneri. Uostalom, sam naziv izložbe nastao je spajanjem riječi "refugee" i "design". Dodatno, riječ "red" (eng. crveno) označava stupanj hitnosti problema koji je permanentan već više od sedamdeset godina. Broj izbjeglica u svijetu danas je udvostručen u odnosu na situaciju od prije tek pet godina.
Dizajneri i dizajnerski uredi koji su osmislili plakate neki su od najznačajnijih trenutno aktivnih u Hrvatskoj: Ana Kunej (Kuna Zlatica), Dejan Dragosavac Ruta, Iva Babaja, Bruketa&Žinić&Grey i studio Šesnić&Turković.
Riječ je o angažiranom projektu koji dizajnerima omogućava potpunu slobodu rada, s ciljem ukazivanja na činjenicu da su izbjeglice ljudi čiji su životi prekinuti nasiljem i teškim kršenjima ljudskih prava, odnosno s ciljem podizanja svijesti o tome tko su izbjeglice i odakle dolaze. Zadatak koji su dizajneri u inicijalnoj fazi projekta dobili sveo se na pet ključnih pitanja o kojima su njihovi plakati morali progovoriti. Tko su izbjeglice? Od čega bježe? Kako bježe? Što ih čeka kad stignu? Zašto im pomoći?
Oglasne površine unutar javnih prometala Dubrovnika, Osijeka, Splita, Zadra i Zagreba poslužili su kao izložbeni prostor jer predstavljaju savršen spoj javnog i intimnog prostora. Idući za svakodnevnim obvezama, korisnici javnog gradskog prijevoza u autobusima i tramvajima provode intimne trenutke koji se najbolje opisuju sintagmom "razdoblje samoće". Paradoksalno, ljudi u gradskom prijevozu posve su svoji i sami - razmišljaju o onome što ih čeka ili što su tog dana proživjeli i(li) vidjeli; zbrajaju vlastite misli i dojmove prije povratka u vlastiti dom ili dolaska na posao, školu ili mjesto razonode. Riječ je o dragocjenom izgubljenom, potrošenom vremenu koje nas oblikuje a da toga nismo niti svjesni.
"Kriza uzrokovana virusom COVID-19 podsjetila nas je da smo snažni samo koliko i oni najranjiviji među nama. Uspjeti možemo samo ako se budemo držali zajedno. Posteri koje dijelimo s ljudima diljem Hrvatske povodom ovogodišnjeg Svjetskog dana izbjeglica poziv su na solidarnost.
Kreativna perspektiva iz koje progovaraju neki od najboljih hrvatskih dizajnera pomaže nam jasnije vidjeti ono što bismo inače možda previdjeli: svatko može pomoći, svatko može učiniti razliku u životima ljudi koji su bili prisiljeni napusititi svoje domove."
- Giuseppe Di Caro, predstavnik UNHCR-a u Hrvatskoj
Izložba ReD realizirana je samostalno od strane Udruge Festival suvremenog židovskog filma Zagreb te uz potporu Grada Zagreba i UNHCR-a Hrvatska.
Dizajneri: Ana Kunej (studio Kuna Zlatica), Bruketa&Žinić&Grey, Dejan Dragosavac Ruta, Iva Babaja i studio Šesnić&Turković
Voditeljica projekta: Nataša Popović
Autor koncepta: Hrvoje Pukšec
Stručna savjetnica: Katarina Juras