„Rubne prakse feminističke umjetnosti – primjer: lokalna scena“ – predstavljanje publikacije

Predstavljanje knjige 04.11.2022. | petak Knjižnica Silvija Strahimira Kranjčevića Početak događanja: 19:00 Galerija Prozori
O uredničkoj koncepciji publikacije, u čijem su fokusu rubne feminističke umjetničke prakse artikulirane kroz seriju intervjua s umjetnicama Tajči Čekadom, Miyu Križanić, Majom Kovač i Marinom Petković Liker, Milijanom Babić, Xenom L. Županić, Ksenijom Kordić i Vlastom Delimar, razgovarat ćemo s urednicama, Irenom Bekić i Suzanom Marjanić. Uz urednice, o položaju umjetnosti performansa i njegovoj rubnosti u kontekstu institucionalne pedagoške prakse govorit će vizualna umjetnica i redovita profesorica na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu Sandra Sterle.
 
U okviru Edukativnog programa Galerije Prozori, koji pod nazivom „U pozadini stvari“ nastoji otvoriti dijalog o suvremenoj umjetnosti u kontekstu drugih suvremenih društvenih fenomena te napose uključiti u fokus različite rubne društvene i umjetničke prakse i pojave, kroz 2019. i 2020. razvijali smo program „Rubne prakse feminističke umjetnosti – primjer: lokalna scena“. U seriji intervjua u formi živog razgovora u Galeriji /Knjižnici, ili u pisanoj formi koja je u pandemijsko vrijeme zamijenila susrete, Suzana Marjanić, zajedno s Irenom Bekić, razgovarala je s umjetnicama Tajči Čekadom, Miyu Križanić, Majom Kovač i Marinom Petković Liker, Milijanom Babić, Xenom L. Županić, Ksenijom Kordić i Vlastom Delimar.
Niz razgovora s navedenim umjetnicama donio je još jedan pregled domaće feminističke scene (npr. Marjanić 2014, 2017, 2022; Šimunović 2017), točnije njezine rubne prakse premrežene njihovim multimedijskim umjetničkim i aktivističkim strategijama. Niz navedenih razgovora transponirani u ovu publikaciju fragmentaran su pregled izvedbenoga otpora feminističke umjetnosti, njezine/njezinih kritika neoliberalnih rodnih režima na primjeru lokalne scene. Njima se nastojao otvoriti dijalog/polilog o domaćoj feminističkoj sceni. Program je ujedno i posveta prerano preminuloj multimedijalnoj umjetnici Ivani Popović (1968. 2016.), kao i prerano preminuloj teoretičarki i novinarki Ružici Šimunović (1960. 2018.).
(iz predgovora Irene Bekić i Suzane Marjanić)
 
Irena Bekić završila je povijest umjetnosti i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Od 1995. bila je zaposlena u Knjižnicama grada Zagreba kao knjižničarka, voditeljica i kustosica Galerije „Prozori“, a od 2022. kao ravnateljica u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu. Predmet njezina interesa je suvremena medijska umjetnost, njezini istraživački i društveno transformacijski potencijali te interdisciplinarne suradnje umjetnosti i drugih područja, napose kulturne antropologije. Objavljuje likovnu kritiku te predgovore za izložbe i tekstove o umjetnicima, kurira izložbe i autorica je ili suautorica mnogih umjetničkih, umjetničko istraživačkih i edukativnih projekta. Osnivačica je i
članica Udruge IPAK – istraživački projekti i autorske koncepcije te članica ULUPUH-a i Hrvatske sekcije AICA.
 
Suzana Marjanić (r. 1969.) znanstvena je savjetnica u Institutu za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu gdje su joj glavni interesi proučavanja teorije mita i rituala, kulturna i kritička animalistika te izvedbeni studiji. Doktorirala je 2002. godine na temi o Nodilovoj re/konstrukciji „stare vjere“ Srba i Hrvata. Objavila je pet autorskih knjiga: Glasovi Davnih dana: transgresije svjetova u Krležinim zapisima 1914–1921/22. (2005), Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas (2014), Topoi hrvatskoga performansa: lokalna vizura (2017), Cetera animantia: od etnozoologije do zooetike (2021) i knjigu Umjetnost performansa i kinizam: izvedbena linija otpora (2022). Suurednica je sedam zbornika radova. Za knjigu Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas, o povijesti umjetnosti performansa kod nas, dobitnica je Godišnje nagrade Hrvatske sekcije AICA i Državne nagrade za znanost.
 
Sandra Sterle (r. 1965 ) redovita je profesorica na Umjetničkoj akademiji Sveučilišta u Splitu. Bavi se filmom, instalacijom, intervencijama, fotografijom i performansom. Diplomirala je na Odsjeku za kiparstvo Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu i nastavila studij na Odsjeku za film i video na Kunstakademie u Düsseldorfu, 1995-1996. (u klasi prof. Nan Hoover). Njezini su radovi izlagani i izvedeni u brojnim međunarodnim umjetničkim institucijama, a radovi  joj se nalaze u više javnih arhiva i zbirki MMSU, Rijeka, Galerije umjetnina, Split, Grad Zadar i privatnih zbirki. Dobitnica je Nagrade za najboljeg mladog video umjetnika na međunarodnom festivalu Video Medeja u Novom Sadu 1997. i Nagrade nizozemske zaklade „Werkburs“  1999. godine.