Skalin bliže cilju
U okviru programa „Skalin bliže cilju“ Centra za neurorazvojnu integraciju refleksa održano je 20 likovnih radionica za djecom s posebnim potrebama u kojima su djeca sa sindromom Down predškolske dobi, pokazala svoju maštu i umijeće u slikanju različitim likovnim tehnikama.Cilj ovih radionica bio je usmjeren na kontinuiran razvoj kreativnog izražavanja polaznika putem različitih materijala i tema koje su omogućile optimalan proces igre, odgoja i učenja kroz pedagoško-estetski oblikovan pristup. Zbog razlike u uzrastu (djeca od 3,5 do 6 godina starosti) i stupnju vještine, za svako dijete postavljeni su individualni ciljevi te odredile vještine koje bi ono trebalo razviti tijekom ovih radionica. Djeca su postala samostalnija, odlučnija i otvorenija za suradnju s ostalim polaznicima skupine. Njihova koncentracija na zadatke znatno se povećala kao i njihova sigurnost u likovnom izričaju. Djeca su se tijekom vremena počela samoinicijativno služiti priborima potrebnim u likovnom radu. U tom procesu najvažniji je bio djetetov doživljaj i interpretacija zadane teme.
Kroz likovne radionice rezultat kojih je i ova izložba, djeca su razvila sposobnost percipiranja i prepoznavanja osnovnih likovnih pojmova (slika, crtež, linija, boja, ploha, oblik i dr.). Usmjeravanjem na uočavanje likovnih elemenata, kako na priloženom umjetničkom djelu, tako i na vlastitom likovnom radu, djeca su se postupno upoznavala s likovnim jezikom. Primjerice, djela Pieta Mondriana bila su odličan poticaj djeci za stvaranje vlastitih apstraktnih kompozicija boja, linija i oblika u različitim medijima. Takav način izražavanja ujedno ih je odmaknuo od traženja figurativnoga sadržaja, odnosno postavio je temelje za razumijevanje apstraktne umjetnosti.
Na izložbi su zastupljene različite likovne tehnike – od crtanja, slikanja, kolažiranja do plastičnog oblikovanja. Od priručnih materijala kao što su ilustrirani časopisi i kartonska ambalaža djeca su izrađivala kolaže tehnikom rezanja, ali i deranja papira. Koristili smo se načinom direktnog nanošenja boje prstima, dlanovima kao i nekonvencionalnim priborom za slikanje kao što je zubna četkica, kartonske role papira, konac i vunica s ciljem razvoja ne samo kreativne sposobnosti djeteta nego i njegove motoričke sposobnosti. Kroz duže vremensko razdoblje djeci su nuđene razne inačice slobodnoga slikanja, igara bojom i stvaranja vlastitih likovnih kompozicija.
Prateći djetetov interes, osluškujući ono što ga zanima te primjereno odgovarajući na te interese omogućili smo djeci da sudjeluju u stvaranju vlastitoga znanja. Na takav način dijete najlakše uči te dobiva vrijedno iskustvo.
Ljiljana Mihaljević, ak. slikarica
voditeljica likovnih radionica