ToMago slike Marije Igaly

Izložba 12.04.2016. - 04.05.2016. Knjižnica Tina Ujevića
Marija Igaly

                                              Izložba toMago slika Marije Igaly





                                           

Marija Igaly
 
 1936. - rođena u Zagrebu gdje se školuje i živi
 1958. - 1994. - radi kao profesor defektolog - pedagog u Zavodu za odgoj gluhonijeme djece u Zagrebu
 1980. - počinje se spontano likovno izražavati na nov originalan način; stvara minijature od prešanih latica cvijeća, figurativne i upotrebe ljepila
od 1981. do danas - svoje radove sustavno izlaže u zemlji i inozemstvu sudjelovala na više od 60 skupnih izložbi i 49 samostalnih izložbi u zemlji i inozemstvu
 1981. - članica Likovne udruge "Grupa '69"
 1986. - primljena u međunarodnu udrugu profesionalnih likovnih umjetnika ( IAA AIAP UNESCO )
1987. - na godišnjoj smotri likovnih ostvarenja “Grupe ‘69” prima priznanje "Zlatni kist" od stručnog žirija: Josip Depolo, Vasilije Jordan, Dubravka Babić
1995. - nakon selekcije prispjelih radova pozvana na izlaganje na Međunarodnu izložbu “Art '95” New York
 1996. - Jednomjesečno nagradno putovanje u Ameriku koristi za upoznavanje umjetnosti kao i za prezentaciju svog osebujnog likovnog stvaralaštva (New York, Washington, Las Vegas, San Francisco, Reno, Portland i Chicago)
 1999. - registrira i zaštićuje "toMago" postupak povećanja svojih minijatura ; - na 27. Internacionalnoj izložbi inovacija u Genevi dobiva srebrnu medalju i diplomu za inovaciju “toMago” ; - na 48. Svjetskom salonu inovacija, otkrića i novih tehnologija u Bruxellesu EUREKA ’99 za istu inovaciju dobiva brončanu medalju i diplomu
 
Primila do sada brojna priznanja, zahvale, nagrade i diplome.
 U zemlji i inozemstvu održala brojne demonstracije rada i likovne radionice za što je primila niz pisanih zahvala. Neki od njenih učenika danas i sami izlažu slike izrađene od prešanih latica cvijeća.
 Njezin stvaralački rad dobro je medijski praćen o čemu autorica posjeduje bogatu dokumentacijsku građu, video kazete, audio kazete, članke u tisku, te autorske zapise posjetitelja s brojnih izložbi.
 
 
U knjizi Život oblika", Henri Focillon kaže:" Da, oblici koji žive u prostoru i u tvari žive i u duhu … Steći svijest, to znači steći oblik … Poput umjetnika i on (duh, op.a.) obrađuje prirodu, s pomoću zadanih elemenata koje mu iz svojih njedara dobacuje fizički svijet, i on ih bez kraja i konca prerađuje da bi od njih načinio svoju vlastitu tvar, da bi od njih načinio duh, da bi im dao oblik." Ova misao duboko uranja u samu bit nastanka začudnog svijeta minijatura Marije Igaly. Zagledana u svijet prirode, ljepotu i raskoš njenih pojavnosti, njen duh ju je vodio sve dalje i dublje, od eteričnog prostranstva neba i oblaka, monumentalnih brdovitih vidika i pitoresknih krajobraza, do pojedinog grma, stabla, cvijeta. Opčinjena otkrivenom ljepotom, autorica je poput predanog istraživača, tražila i pronalazila svom duhu srodne i bliske oblike u još sve sitnijim i sitnijim dijelovima poput latice, vlati trave …Uz čovjeku imanentan poriv da fiksira ljepotu i zaustavi njenu neumitnu prolaznost, umjetnica se predala novoj igri stvaranja. Tako su počele nastajati maštovite kompozicije od sušenih latica cvijeća, listova i dijelova biljaka. Perfekcijom znanstvenice i strašću umjetnice ona već tridesetak godina tako stvara jedan poseban, začudan i poetičan svijet, osmislivši pri tom i specifičnu toMago tehniku. Ove su minijature amalgami istančane percepcije, neobuzdane mašte i zaigranog duha. Njihova ljepota satkana je, poput kaleidoskopa, od sljubljenih i suživljenih oblika, boja, struktura koji, tako se međusobno prožimajući, predstavljaju novootkrivene prizore i likove. Svaka minijatura svojevrsni je cvjetno-biljni piktogram vlastitog sadržaja i značenja koji prenosi autoričinu poruku. Kao što ikebana predstavlja specifičan, oduhovljeni oblik aranžiranja, pun duboke simbolike koja odražava spoznajni put, tako su i ova djela artefakti produhovljenog kreativnog svijeta Marije Igaly.  Isprinti s uvećanjima minijatura svojevrstan su autoričin spin, ona promatrača uvlači u strukture, dematerijalizira konzistentnost minijaturnog prikaza, uvjeravajući ga tako da je ljepota oblika perzistentna, da postoji do najmanjeg dijela delikatnih morfoloških struktura. Ljepota cvijeta je njegov život oblika – u čaški cvijeta, stapki, nektaru, latici, u njihovim atomima ...Ovakav pristup potvrđuje da umjetnost" nastaje transmutacijom, a nastavlja se preobrazbom ..." Na tom putu nastaje poetika svijeta minijatura Marije Igaly. Ovdje se ponovo obraćamo Focillonu:" Umjetnik gleda svoje djelo drugačijim očima nego mi, koji se moramo truditi  da bismo mu bili nalik: on ga vidi iz unutrašnjosti oblika, ako se smije tako reći, iz svoje vlastite nutrine. Osamostaljeni, oblici ne prestaju živjeti, oni potiču na djelovanje, podvrgavaju sebi isto djelovanje koje ih je izazvalo, da bi ga povećali, potvrdili i prilagodili. Oni su tvorci svemira, umjetnika i samoga čovjeka".
                                                                                                                                                             Kristina Skerlev, pov. umjetnosti


 

https://www.youtube.com/watch?v=8tTM_mCAGds