Vito Trbuljak: Art heuristika

Izložba 18.04.2024. - 13.05.2024. Knjižnica Silvija Strahimira Kranjčevića Početak događanja: 19 sati Galerija Prozori
Vito Trbuljak: Art heuristika
 
Instalacija „Art heuristika“  Vite Trbuljaka u koncepciji, izvedbi i postavu formira se oko predmeta i u odnosu na njih, otvarajući pitanja vrijednosti, funkcije, korisnosti, umjetničkog i estetskog potencijala te njihove percepcije. Riječ je o svojevrsnom multimedijalnom arhivu koji uključuje fotografije, tekstove, predmete i jezične intervencije koji proizlaze iz objektne i objektivne datosti izdvojenih uporabnih predmeta kodiranih umjetničkim postupcima, izmještenih u polje simboličkog konstrukta i postavljenih u prostor Galerije. Izmaknuvši ih iz sustava korisnosti, potrošene i nefunkcionalne, autor ih ponovno povezuje u novim skulpturalnim formacijama, fotografira te izlaže kao fotografsku seriju. Prikazani objekti sastavljeni su od svakodnevnih predmeta, poput spužvi za pranje posuđa, lonaca, boca, kutije od jaja itd., pri čemu im autor oduzima prvobitnu namjenu i uporabnu vrijednost te razmišlja o njima  kao o predmetima u suodnosu s drugim predmetima. Njihovo će se suodnošenje pritom odnositi na podudarnost ili komplementarnost forme, strukturu površine, tvrdoću materijala, suodnos veličina i kolorita. Provučeni kroz fotografsku optiku izranjaju ispred svijetle dekonotirane površine nalikujući kataloškim fotografijama predmeta komercijalne uporabe, makar ništa od toga u stvari nisu. Prekrojeni i presloženi objekti-instalacije sada su posve udaljeni od vlastitog referentnog polja te reprezentiraju novu predmetnost čija se konstitutivnost propituje unutar sfere umjetnosti, da bi bila potvrđena ili opovrgnuta iz perspektive promatrača. Fotografije postavljene u prozorskim izlozima začudni su vizualni akcenti, ali će za slučajnog prolaznika ostati kao znak bez označenog na koje se oslanja. Tek ulaskom u unutrašnji prostor Galerije, funkcioniraju kao dio cjeline u autorovoj konstelaciji. Naime, režirane fotografije predmeta-instalacija prate autorovi tekstovi - kratke priče, dijalozi ili bilješke pisani iz osobne perspektive, predstavljeni u dva DIY knjižna formata te kao intervencija u novinama.
Ako slijedimo Barthesa, tekst je proizvodnost odnosno poprište proizvodnje na kojem se sastaju proizvođač i čitatelj. Kao takav, on je i prostor kombinatorne igre. Kada autor isti napisani tekst  koristi u različitim formatima - DIY samizdatima ili kao intervenciju u oglasniku - on mu upisuje performativnu dimenziju kao konstitutivnu u proizvodnji značenja, ili barem onu koja mijenja početnu poziciju jer su i parametri različiti. Wittgenstajnovskom terminologijom, mijenja pravila igre računajući s aktivacijom različitih tipova čitateljskog iskustva, a posredno i značenja, koji se događaju pri različitim načinima i uvjetima čitanja. Na tom tragu tekstovi ukoričeni unutar minimalistički izvedene i ručno uvezene knjižice podsjećaju na dnevnički zapis i formom sadržajem. Istovremeno, kada te iste tekstove autor otiskuje i lijepi preko oglasa, on propituje poziciju vrijednosti vlastitog govora unutar sustava kodiranog za potrebe razmjene, ali i postavlja izazov pred čitatelja. Naime, igranje tipografijom, izborom slova, njihovim posvjetljivanjem, precrtavanjem ili pak ispisivanjem unatrag zahtijeva i određeni ulog čitatelja - bilo da je riječ o vremenu, ili fizičkom i mentalnom naprezanju da se napisano pročita.
Treći dio rada čine predmeti, kupljeni, pronađeni, odbačeni, ali u svakom slučaju polovni. Njima autor pridružuje cijenu iskazanu nerealnim ciframa, pri čemu je njihova valuta izražena simbolima, poput srca, znaka @ itd. Tretirajući predmet - u tržišnom smislu proizvod - kroz preuzeti simbolički registar grafema i piktograma, autor uspostavlja kodirani sustav subjektivne vrijednosti izmaknut iz ekonomskih procesa. Riječ je o svojevrsnoj aporiji - tako procijenjene predmete nemoguće je (ot)kupiti jer njihov tečaj izmiče logici novčanih sustava. No prije nego li o kritici neoliberalnog kapitalizma, radi se o uspostavi paralelne autonomne zone u kojoj je moguće obrnuti poredak stvari, bezvrijednom dati na značaju, objektivnu i realnu procjenu zamijeniti osobnim i autentičnim intervencijama.
Prema Adornu, umjetnost svoj pojam ima u povijesno promjenjivim konstelacijama trenutka. Iz perspektive sadašnjosti, to bi značilo da ne postoji ništa što ne bi bilo moguće estetizirati te nazvati umjetnošću i obrnuto, estetika je danas prisutna u brojnim sferama života. Istovremeno, suvremeno umjetničko djelo, rad ili praksa u uskoj su svezi s izvedenim uvjetima njihova mišljenja koji ih postavljaju u svijet umjetnosti, pri čemu se navedeno odvija i preko samih umjetnika. O recepcijskom pomaku s promatranja estetiziranih formi/radova na pitanje relacije promatračkog ja spram promatranog predmeta, iskliznućima iz dominantnih tržišnih i ekonomskih konstrukcija i refleksiji vlastite autorske pozicije govori rad  Vite Trbuljaka.
 
Petra Dolanjski Harni

///////////////////////////////////
 
Vito Trbuljak rođen je 1997. u Zagrebu. Završio je Klasičnu gimnaziju u Zagrebu, 2021. diplomirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na Odsjeku za animirani film i nove medije, smjer Novi mediji, pod mentorstvom prof. Ane Hušman. U svojoj umjetničkoj praksi fokusiran je na instalaciju i video umjetnost. Član je Hrvatskog društva likovnih umjetnika od 2023. godine. Skupne izložbe: Galerija Greta, 2018.; Galerija Prsten i PM, 2023.; Godišnja izložba članova Hrvatskog društva likovnih umjetnika. Samostalne izložbe: Galerija Karas, 2023.; Galerija Ligatura, 2023.
 
/////////////////////////////////


Program podržava Ministarstvo kulture i medija RH i Gradski ured za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo Grada Zagreba.
 
Galerija Prozori / Knjižnica S. S. Kranjčevića
Zapoljska 1, Zagreb
Radno vrijeme: ponedjeljak - petak / 8 - 20h /
subota / 8 - 14 h /