Žene i književnost: Marija Sekelez

Književni petak 08.06.2018. | petak Gradska knjižnica Početak događanja: 20.00 Galerija Kupola, 3. kat
Književni petak - arhiva
Književni petak - iz povijesti

Facebook Književnog petka

Gošća u ciklusu Žene i književnost bit će hrvatska filmska, televizijska i kazališna glumica, dugogodišnja ravnateljica kazališta Žar ptica – Marija Sekelez.  

Njezini glumački projekti i uloge povezani su s imenima Vesne Parun, Vesne Krmpotić, Isadore Duncan, Marije Callas... Radila je s velikim glumcima poput Marije Kohn, Zdravke Krstulović, Rade Šerbedžije, Borisa Dvornika, a svoju je trideset i petu godišnjicu rada proslavila predstavom Diva, koju je za nju i Nataliju Đorđević napisala Marijana Nola.

S glumicom svestrane kreativne energije razgovarat će se o književnim i inim heroinama koje su na nju ostavile neizbrisivi trag, onima koje je glumila, ali i onima koje nije, te o tome gdje sve pronalazi inspiraciju i snagu za svoje stvaralačke projekte.

Urednica i voditeljica Književnog petka je Milana Vuković Runjić.

 

Žar ptica u kavezu slobode 


Marija Sekelez etablirana je hrvatska glumica, dobitnica najvećih društvenih i nagrada hrvatskoga glumišta, s ulogama koje se pamte i na filmu, i u kazalištu. Ona je, međutim, svojim profesionalnim izborom zanimanja – uspješne ravnateljice dječjeg kazališta Žar ptica – svoju glumačku karijeru u gotovo dva početna desetljeća 21. stoljeća stavila u drugi plan. 

Ta je, prema najširoj javnosti, diskretna i samozatajna uloga velike glumice potaknula urednicu i voditeljicu Milanu Vuković Runjić da nam na zadnjoj tribini Književnoga petka u proljetnoj sezoni predstavi i “razotkrije” puni umjetnički i životni habitus jedne istinske umjetnice. 

Na samom otvaranju tribine, Marija Sekelez je govorila o svome djetinjstvu i mladosti te okolnostima koje su njezin život povezale s kazalištem. Interes za književnost i kazalište pokazivala je od malih nogu da bi, usprkos protivljenju majke, upisala i uspješno završila Kazališnu akademiju u Zagrebu te apsolvirala komparativnu književnost i češki jezik na zagrebačkom Filozofskome fakultetu. 

Po završetku Akademije odmah je počela raditi na velikim i značajnim predstavama, filmovima i televizijskim serijama. Ipak, njezina glumačka utjelovljenja Isadore Duncan i Marije Callas, i dalje živih heroina svjetskih pozornica, ostat će zapamćena i zabilježena u analima kazališnih kronika kao apoteoza istinske glume.

Urednica Vuković Runjić “razotkrila” je temeljnu i trajnu glumičinu fascinaciju književnošću: od toga da je svojevremeno čitala knjigu dnevno, a i da je dan danas “neizlječivi” kupac knjiga, do “zatravljenosti” velikim ženskim likovima Dostojevskoga. Ali Marija Sekelez je možda najznačajniju naklonost tijekom svog života stvorila prema poetskim opusima Vesne Parun i Vesne Krmpotić. Na tribini smo imali rijetku priliku i zadovoljstvo čuti njezine interpretacije pjesama ovih dviju pjesnikinja, demonstrirajući suvereno mnogim mlađim glumcima nikada dosegnutu razinu perfekcije doživljaja i izgovaranja poetske riječi. Doznali smo, također, da je u pripremi monodrame o životu i radu Marine Cvetajeve, čiji je život i poezija još jedna fascinacija ove glumice. 

Sve u svemu možemo reći da je umješnim i ležernim stilom vođenja tribine urednica Milana Vuković Runjić uspješno portretirala jednu veliku umjetnicu i na vidjelo iznijela magiju njezina neiscrpnog glumačkog i općenito umjetničkog nadahnuća, bez kojega bi naša kazališna scena bila nezamislivo siromašnija. Bez obzira čime se bavila, Marija Sekelez u svaku svoju aktivnost unosi nesvakidašnji žar i umjetnički zanos koji je demonstrirala u mnogim svojim poetsko-scenskim projektima, dokazujući da prava umjetnost ne poznaje žanrovske niti ikakve druge granice ili ograničenja. A toga je kod nas danas tragično premalo.
Siniša Nikolić
Uredništvo Književnog petka

Želite li dobivati obavijesti o programu Književnog petka, javite se na e-mail: knjizevni.petak@kgz.hr.
Hvala!