Je li znanje ujedno i moć?
Nijedna obrazovna znanost sama za sebe ne može potpuno objasniti funkcioniranje obrazovanja i njegov efekt. Funkcioniranje bilo kojeg dijela obrazovnog sustava u međudjelovanju je s ostalim elementima sustava, ali i s okolinom i društvom. Kada se istražuju ekonomski i društveni aspekti obrazovanja, temeljna znanja pedagogije i psihologije nisu dovoljna za potpuno objašnjenje obrazovnih pojava. Zbog toga se, kada je riječ o kvaliteti obrazovanja, govori i o ishodima obrazovanja kojima se ne mijenjaju samo ljudi, nego i njihova okolina. Tako postavljeni ciljevi obrazovanja podrazumijevaju da je njegovo djelovanje na gospodarstvo, politiku i kulturu veliko. To je suvremeno gledanje prema kojem znanje nije samo vrlina, nego i moć.
 

Koncept ekonomske isplativosti znanja vrlo je kompleksan. Sami lako mjerljivi ekonomski dobitak od obrazovanja ne ovisi samo o njegovoj kvaliteti, nego i o mjestu ljudi u gospodarskom okruženju, primjerice ako se obrazovani pojedinci suboptimalno koriste u vlastitoj domovini ili se najobrazovaniji ljudi sele u zemlje koje u njih nisu ulagale.
 

Američka istraživanja 1960-ih pokazala su jasnu korelaciju između isplativosti ulaganja u obrazovanje i ekonomskog prosperiteta države. Potaknute takvim načinom razmišljanja brojne su gospodarski manje razvijene zemlje pojačale ulaganja u edukaciju vlastitog stanovništva očekujući da će se to pozitivno odraziti na gospodarski napredak zemlje. Međutim, ako najbolje obrazovani ljudi napuštaju sredine u kojima su stekli kvalitetno obrazovanje, time pridonose razvoju već ionako bolje razvijenih zemalja, a zemlja koja je ulagala u obrazovanje od toga baš i nema neku ekonomsku dobrobit. Drugim riječima, samo ulaganje u obrazovanje ne pridonosi ekonomskom prosperitetu države. Da bi se to dogodilo nisu nužne samo promjene u obrazovanju, nego i u društvu.1
 


Društvo znanja


Gospodarske, političke i tehnološke promjene dovode do promjene važnosti obrazovanja za funkcioniranje društva. U današnjim društvima važnost obrazovanja veća je nego u ranim agrarnim i industrijskim društvima.

Društvo znanja jedna je od najčešće rabljenih sintagmi, posebno kada je riječ o edukaciji. Pri tome se može zaključiti da se njome ne koriste svi u istom značenju. U javnom govoru prevladava stajalište da je to društvo u kojem se ulažu velika sredstva u obrazovanje pa je i obrazovna struktura stanovništva visoka. Međutim društvo znanja nije samo to.2
Društvo znanja je ono društvo u kojem se znanje primjenjuje, a ne samo posjeduje.3    

Tvorac pojma društvo znanja je američki sociolog Daniel Bell. On smatra da je društvo znanja produkt postindustrijske ekonomije u kojem se razvoj temelji na rastu uloge znanosti, tehnologije i istraživanja. Obilježje takvog društva je proizvodnja novog znanja, ali ne samo znanja koje nastaje u znanstvenim institucijama, nego na svim područjima ljudskog djelovanja.
 
Društvo znanja ne nastaje donošenjem političke odluke.   

Proizvodnja novog i primjena postojećeg znanja ovisi o karakteristikama društvenog okruženja u koje su edukacija i znanost uronjeni. Tamo gdje važne odluke ne donose stručnjaci na temelju postojećeg znanja, već se odluke donose na temelju izvanstručnih kriterija nema govora o društvu znanja, što može objasniti i neisplativost ulaganja u obrazovanje u takvim sredinama.4
 


Cjeloživotno obrazovanje

 

Kvalitetno temeljno opće i profesionalno obrazovanje osposobljava osobu da se uspješno nosi s promjenjivim zahtjevima tržišta rada i promjenama sadržaja rada unutar istog zanimanja. U 1960-ima dolazi do promjene shvaćanja samog koncepta obrazovanja; posljedica sve bržih tehnoloških, gospodarskih, ali i političkih i kulturoloških promjena dovodi do ideje cjeloživotnog učenja koje bi se, osim školovanjem, ostvarivalo i pomoću neformalnog učenja i obrazovanja. Cjeloživotno se obrazovanje ostvaruje pomoću više različitih oblika organiziranog i informalnog učenja pa ga je pogrešno poistovjećivati sa školovanjem jer je koncept obrazovanja širi od čistog pojma školovanja. Ukoliko obrazovanje reduciramo isključivo na pojam školovanja, podcjenjujemo njegov doprinos za društvo, a pri tome se ne misli samo na ekonomski doprinos.
 
Poluživot znanja – vrijeme u kojem pola određenih informacija zastarijeva.   

Uvriježeno je mišljenje da su tehnološke promjene toliko brze i radikalne da izobrazba koja se temelji na širokom strukovnom kurikulumu nema smisla. Međutim, nije točno da se poluživot svih znanja i vještina smanjuje. Smanjuje se poluživot samo specifičnih profesionalnih vještina, a temeljna znanja poput znanja jezika ili matematike ne zastarijevaju. Tijekom života češće se mijenjaju samo zanimanja male složenosti, dok se profesije mijenjaju samo iznimno. Profesionalna mobilnost prisutna je u svim zanimanjima, ali u složenim zanimanjima ona se očituje u promjeni radnog mjesta, djelomičnoj prekvalifikaciji i trajnom usavršavanju.
 
Cjeloživotno obrazovanje:
         - formalno obrazovanje
             - neformalno obrazovanje
 - samoobrazovanje
   - iskustveno učenje.

Pretjerano je misliti da svi ljudi trebaju biti spremni više puta mijenjati zanimanja tijekom radnog vijeka jer široki temeljni strukovni program ima veliku transfernu vrijednost i olakšava prilagodbu novim zahtjevima koji se traže. Zbog toga moderna prosvjetna politika izborom prikladnih sadržaja obrazovanja i individualizacijom nastoji učenike naučiti učiti i naučiti misliti jer su mišljenje i razmišljanje intelektualne vještine najveće transferne vrijednosti neovisno o struci.5
 
Cijeli život treba učiti, ali se cijeli život ne može ići u školu.   
 
Procesi koji su nastavnicima najvažniji, kritičko mišljenje i rješavanje problema, povezani su s poznavanjem činjenica koje su pohranjene u dugotrajnu memoriju osobe. Kritičko mišljenje nije, kako su pedagozi često mislili, opća sposobnost, ono je posve ovisno o dobrom poznavanju predmeta. Drugim riječima, kritičko mišljenje o jednom predmetu, povijesti, kemiji, društvenim znanostima, zahtijeva poznavanje činjenica o njemu.6 Efekti ranog učenja osjećaju se i umnažaju cijeli život. Osobe koje su bile uključene u neki oblik institucionaliziranog ranog obrazovanja uspješnije su u svim kasnijim fazama cjeloživotnog učenja pa je i ekonomski povrat ulaganja u obrazovanje, posebno u predškolsko obrazovanje, velik.7
 

1 Pastuović, Nikola. Obrazovanje i razvoj : kako obrazovanje razvije ljude i mijenja društvo, a kako društvo djeluje na obrazovanje. Zagreb : Institut za društvena istraživanja : Učiteljski fakultet Sveučilišta, 2012. Str. 14-50.
2 Pastuović, Nikola. Nav. dj. Str. 51-56
3 Deklaracija o znanju : Hrvatska temeljena na znanju i primjeni znanja. Zagreb : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, 2004.
4 Pastuović, Nav. dj. Str. 56-59.
5 Pastuović, Nav. dj. Str. 166-170
6 Wikforss, Asa. Alternativne činjenice : o znanju i neprijateljima znanja. Zagreb : Oceanmore, 2021. Str. 168-172
Pastuović. Nav. dj. Str. 198


Knjižnice grada Zagreba, Knjižnica Božidara Adžije
Važno je biti u PRAVU – pretražiti, razmisliti, valjano utvrditi : razvoj kritičkog mišljenja
autorica: Ana Golubić
grafički oblikovala: Iva Džambaski
Zagreb, 2. svibnja 2023.